لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

فیصلۀ ارگ در مورد سرنوشت سیاسی عطا محمد نور چی خواهد بود؟


منابع نزدیک به عطا محمد نور می‎گویند که هیچ‌گونه گفتگوی در مورد تغییر و تبدیل سرپرست بلخ، میان عطا محمد نور و رئیس جمهور غنی صورت نگرفته‎است.

منیر فرهاد سخنگوی آقای نور به رادیو آزادی گفت رئیس جمهور کشور با گروه‎های مختلف جامعه در دفتر سیاسی سرپرست بلخ دیدار داشت و در رابطه ممکن نظر سنجی نیز انجام داده باشد، اما در هیچ یکی از نشست‎های رئیس جمهور با فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی، کارمندان ادارات دولتی حضور نداشتند.

فرهاد: در مورد سرپرستی والی بلخ هیچ نظر خواهی بین سرپرست بلخ و غنی رد و بدل نشده‎است.
فرهاد: در مورد سرپرستی والی بلخ هیچ نظر خواهی بین سرپرست بلخ و غنی رد و بدل نشده‎است.

منیر فرهاد در رابطه گفت:

"در مورد سرپرستی ولایت بلخ هیچ‌گونه نظر خواهی و صحبت بین سرپرست والی بلخ و شخص جلاالتماب رئیس جمهور رد و بدل نشده‎است."

پیش از این افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ به رادیو آزادی گفته‌بود که آنان در دیدار با رئیس جمهور خواهان ختم سیستم سرپرستی ادارات دولتی در بلخ شدند و آقای غنی نیز به آنان تعهد کرده‎است تا این مشکل را هر چی زودتر رفع کند.

قبلاً شماری از رسانه‎های ملی و بین‌المللی گزارش کرده‌بودند که عطا محمد نور به دلیل ایجاد اختلاف میان وی و داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور، در تلاش نزدیکی به ارگ است.

با استناد بر گزارش‎های منتشر شده که در بعضی از دیدارهای صورت گرفته میان رئیس جمهور غنی و عطا محمد نور هر دو طرف به توافق رسیده‎اند تا یکی از نزدیکان آقای نور به عنوان والی بلخ معرفی شود و خودش در نزدیکی با رئیس جمهور در ارگ قرار بگیرد.

منیر فرهاد با وجود که انجام چنین ملاقات‎های سیاسی عطا محمد نور با رئیس جمهور غنی را تائید می‎کند، اما می‎افزاید که تا کنون چنین تصمیمی در مورد سرنوشت نور از سوی ریاست جمهوری اتخاذ نشده‎است.

وی افزود:

"خوب صحبت‎ها و تبادل افکار بین دو طرف رئیس جمهور و سرپرست بلخ صورت گرفته نظر خواهی بخاطر بهبود حکومتداری خوب، تأمین امنیت خوب در افغانستان و ولایات مختلف حتماً گفتگوها و صحبت‎ها بلی صورت گرفته‌است."

آگاهان سیاسی در بلخ می‎گویند که بعد از دو سال سفر رئیس جمهور به ولایت بلخ و قبل از آن حضور چندین ماهه آقای نور در کابل و ملاقات‎های سیاسی وی با اشرف غنی نمایانگر نزدیکی سیاسی بی‌سابقه نور به ارگ است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

ذبیح‌الله احساس تحلیلگر امور سیاسی در شمال می‎گوید اگر رئیس جمهور غنی آقای نور را با خود در امور سیاسی به ارگ شریک بسازد و نزدیکی سیاسی میان حزب جنبش و جمعیت را به میان بیاورد، این تصمیم باعث بهبود وضع سیاسی و امنیتی در کشور خواهد شد، اما در غیر آن تنش‎های سیاسی افزایش میابد.

وی افزود:

"باید رئیس جمهور درایت و مدیریت این را داشته باشد که نزدیک و بعضی مخالفت‎های که در بین حزب جنبش و جمعیت است را درک کند و مدیریت کند. اگر همچو ما پیش بریم که جمعیت در شمال به ارگ نزدیک شود و جنبش دور شود این مسئله به نفع افغانستان نیست."

با این حال سخنگوی عطا محمد نور تداوم سیستم سرپرستی در ولایات کشور را باعث تضعیف صلاحیت اجرائیوی والیان می‎داند، موضوعی که روز گذشته هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور غنی در صحبت با رادیو آزادی آن را رد کرد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG