لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

ولسی جرگه: تبلیغ از طریق برخی مساجد به نفع داعش به ضرر نظام است


تبلیغ برخی علما به نفع گروه داعش در برخی از مساجد و سوء استفاده از مضامین ثقافت اسلامی در پوهنتون‌ها نگرانی اعضای ولسی جرگه را برانگیخته و آنان تأکید می‌کنند که ادامه چنین وضعیت به نفع نظام و کشور نیست

ولسی جرگه در پیوند به این مسئله در نشست عمومی روز شنبه فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف، بری صدیقی معین وزارت تحصیلات عالی، شفیق صمیم معین تعلیمات اسلامی وزارت معارف و سعیده مژگان مصطفوی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ را استجواب کرد.

در این نشست فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف پس از انتقاد وکلا پذیرفت که برخی علما در روستا‌ها مطابق به معیارها و شرایط امامت برابر نیستند اما گفت که بیشتر علما حامی حکومت اند.

عثمانی: بیشتر علما حامی حکومت اند.
عثمانی: بیشتر علما حامی حکومت اند.

وی افزود:

"ما در مساجد خود در قسمت برخی از افراد مشکل داریم اما آنرا عام شمول گفته نمی‌توانیم، این مشکلات را ما از نزدیک لمس می‌کنیم، اما اکثریت علمای ما حامی نظام هستند."

در عین حال وزیر حج و اوقاف گفت، داعش یک پدیدۀ خطرناک و پروژۀ بین‌المللی است و مبارزه با این گروه تنها کار علما نبوده، بلکه به گفته وی همه باید در آن سهم بگیرند.

وزیر حج و اوقاف گفت، افراد انتحاری در مدارس پاکستان که از سوی نظامیان آن کشور ایجاد شده آموزش می‌بینند و آن مدارس پایگاه تقویت تروریزم است در حالی که در مدارس افغانستان چنین مورد وجود ندارد.

در عین حال بری صدیقی معین امور محصلان وزارت تحصیلات عالی افغانستان انتقاد‌ها در خصوص سوء استفاده از مضمون ثقافت اسلامی در پوهنتون‌ها را رد نکرد اما تأکید کرد که تلاش‌ها برای بازنگری مضمون ثقافت اسلامی توسط استادان مسلکی ادامه دارد.

وی گفت:

"وزارت تحصیلات عالی متعهد است که بخاطر جلوگیری از ترویج مفکوره‌های افراطی ضد منافع ملی در هر مقطع و در هر نهاد تحصیلی جلوگیری کند."

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که حفیظ منصور یکی از وکلا در هفته گذشته گفته بود، جوانان افغان که دست به اعمال تروریستی می‌زنند، از تبلیغ مدرسه، مکتب، پوهنتون و رسانه‌های خود ما به این باور رسیده‌اند.

وی در جلسه روز شنبه نیز موارد را جهت ثبوت از برخی کتاب‌های ثقافت اسلامی بر شمرده و آنرا به مسئولان توضیح داد.

در گذشته نیز گزارش‌های از بلند کردن بیرق داعش توسط برخی محصلین در پوهنتون ننگرهار به نشر رسید.

در این حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفت، ثقافت اسلامی که جز مضامین اسلامی در پوهنتون‌ها تدریس می‌گردد باید به آن توجه جدی گردد زیرا ما با دشمنان خود مواجه هستیم.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

آقای ابراهیمی پس از ارائه معلومات از سوی مسئولان حکومت نظر اش را در مورد گروه‌های افراطی در کشور این گونه بیان کرد:

"داعش، تروریست و افراط گرایی هیچ رابطۀ به اسلام ندارد و جز اینکه اسلام را بد نام بسازد و در هر نقطه از افغانستان چه در سطح نهاد‌های دولتی ما و مؤسسات ما که به نفع دهشت افگنی، افراط گرایی و داعش تبلیغ می‌شود جرم است و این از مکلفیت حکومت و نهاد ها است که در این مورد برخورد جدی بکند."

این در حالیست که معین تعلمیات اسلامی وزارت معارف نیز تأکید کرد که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند تا در مدارس و مکاتب کشور مسئله افراط گرایی را دامن بزند.

همچنان معین اطلاعات و فرهنگ برای بلند بردن سطح آگاهی مردم از مسایل دینی روی نزدیکی علما و رسانه‌ها تأکید کرده و آنرا برای پخش و نشر ارشادات اسلامی موثر خواند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG