لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

مشرانو جرگه خواهان وضاحت وزارت خارجه در مورد همکاری روسیه و ایران با طالبان شد


مشرانو جرگه افغانستان از همکاری روسیه و ایران با طالبان مسلح ابراز نگرانی می‎کند.

همکاری و حمایت روسیه و ایران با طالبان یک‌بار دیگر نگرانی مشرانو جرگه افغانستان را برانگیخته‎است.

اعضای مشرانو جرگه روز یکشنبه در جلسه عمومی این جرگه گفتند که باید این مسئله از سوی وزارت خارجه به گونه جدی بررسی گردد.

بحث روز یکشنبه در نشست عمومی مشرانو جرگه بیشتر روی همین مسئله متمرکز بود.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه، کمیسیون روابط خارجی این جرگه را توظیف نمود تا بخاطر وضاحت بیشتر در این موضوع وزیر امور خارجه را به این کمیسیون فرا خواند.

مسلمیار: بخاطر مداخله ایران و روسیه شواهدی وجود دارد.
مسلمیار: بخاطر مداخله ایران و روسیه شواهدی وجود دارد.

وی افزود:

"پیش از این نیز در جلسات چنین بحث صورت گرفته بود که بخاطر مداخله ایران و روسیه شواهدی وجود دارد که آن‎ها با طالبان همکاری می‎کنند، پیش از این هم ما خواسته بودیم و حالا هم به کمیسیون روابط خارجی پیشنهاد ما اینست که وزیر امور خارجه را بخواهد و در این مورد وضاحت بخواهد و آن را در جلسه عمومی این جرگه ارائه نمایند."

آقای مسلمیار همچنان گفت، از مدت‎ها بدین‌سو از همکاری‎های روسیه با طالبان مسلح سخن گفته می‎شود و این مسئله نگران کننده‎است.

این در حالیست که پیش از این ضمیر کابلوف نماینده روسیه برای افغانستان در گفتگو با انادولو آژانس خبری ترکی از تماس‌های مقام‌های روسیه با طالبان سخن زده‌‎است.

ضمیر کابلوف گفته‌ که طالبان بر ضد کسانی می‌جنگند که ما در برابر شان در سوریه درگیر جنگ هستیم و همین علت است که منافع ما را نزدیک می‎سازد و به گفته وی طالبان و روسیه موضع‌گیری یکسان در برابر داعش دارند.

درعین حال مقامات وزارت خارجه افغانستان می‎گویند، این وزارت در برابر چنین مسایل بی‌تفاوت نبوده و قبلاً با مقامات روسی در این مورد صحبت شده‎است.

فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان منتظر توضیحات بیشتر روسیه در این مورد است.

تمنا: ما منتظر هستیم که جانب روسیه توضیحات بیشتر در این خصوص به حکومت افغانستان ارائه نماید.
تمنا: ما منتظر هستیم که جانب روسیه توضیحات بیشتر در این خصوص به حکومت افغانستان ارائه نماید.

وی افزود:

"همان روز با مقامات روسیه صحبت شده و طبیعی است که حکومت افغانستان به نگاهی که هر کدام از کشورهای منطقه به امور سیاسی و امنیتی ما دارند بی‌تفاوت نیست با استفاده از مجرای دیپلوماتیک و مذاکرات دوجانبه برای روشنی انداختن به این مسئله مورد توجه وزارت خارجه بوده و طبیعی است که ما منتظر هستیم که جانب روسیه توضیحات بیشتر در این خصوص به حکومت افغانستان ارائه نماید."

اعضای مشرانو جرگه همچنان گفتند که روسیه مستقیماً از طریق تاجکستان با طالبان کمک نظامی می‎کند و این مسئله خطر ساز برای افغانستان می‎باشد.

پیش از این نیز وزارت خارجه افغانستان گفته‎است که همکاری کشورهای منطقه با گروه‌های که مردم افغانستان را هدف قرار می‌دهند، برای منطقه خطرناک ‎است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG