لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

مشرانو جرگه: طالبان در مناطق سرحدی از سوی ایران حمایت می‎شوند


وزیر خارجه ایران در حالی قرار است به کابل سفر کند که برخی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‎گویند، این کشور نیت خوب به افغانستان ندارد و طالبان در مناطق سرحدی از سوی ایران حمایت می‎شوند.

این نگرانی‎ها بعد از آن اظهار می‌شود که وزیر خارجه ایران در دیدار با اشرف غنی در حاشیۀ نشست کشورهای قلب آسیا در هند اعلام کرد که ماه آینده در رأس یک هیئت به کابل میاید.

والی فراه در صحبت با رادیو آزادی گفته بود، رهبران طالبان در شهرهای مشهد، کرمان و یزد زنده‎گی می‌کنند و برای انجام فعالیت‌های هراس افگنانه به افغانستان می‌آیند.
والی فراه در صحبت با رادیو آزادی گفته بود، رهبران طالبان در شهرهای مشهد، کرمان و یزد زنده‎گی می‌کنند و برای انجام فعالیت‌های هراس افگنانه به افغانستان می‌آیند.

این سناتوران می‎گویند، ایران نیت خوبی در برابر افغانستان ندارد.

محمد آصف صدیقی عضو مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید، ایران هیچ‌گاهی نمی‎خواهد تا با افغان‎ها همکاری صادقانه نماید.

وی به روز دوشنبه در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، این اطمینان برای مردم افغانستان وجود ندارد که چنین نشست‎ها منجر به تغییر نیت ایران به افغانستان شود.

صدیقی: ایران نمی‎خواهد که با ما صادقانه همکاری کند.
صدیقی: ایران نمی‎خواهد که با ما صادقانه همکاری کند.

وی افزود:

"جنرال جان نیکلسن که پیش از این به آن اشاره کردند واقعیت دارد، اگر ما متوجه شده باشیم در مناطقی که با ایران سرحد داریم اکثراً مناطقی که نا امن است طالبان از طریق ایران حمایت می‎شود، در مجموع آن‎ها نمی‎خواهند که با ما صادقانه همکاری کنند."

وزیر خارجه ایران در حالی برای سفر به کابل آماده‎گی گرفته‎است که جمعه گذشته جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان در گفتگو با شماری از خبرنگاران در پنتاگون گفت، روسیه و ایران در تلاش ضعیف ساختن ناتو در افغانستان است.

این جنرال امریکایی همچنان گفته‎است که ایران در کنار روسیه به طالبان در افغانستان مشروعیت می‎بخشند.

به گفته نیکلسن ارتباطات میان ایرانی‎ها و طالبان موجود بوده‎است.

هرچند وزیر خارجه ایران و ارگ ریاست جمهوری افغانستان هدف این سفر را، صحبت در باره راه‎های تطبیق تعهدات ایران و افغانستان مطرح کرده‎اند اما احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی به این باور است که سفر هیئت ایرانی در ماه آینده به کابل به این هدف صورت می‎گیرد تا اتهام‎های وارد شده مبنی بر حمایت تهران از طالبان مرفوع شود.

سعیدی: هیئت ایرانی که به افغانستان خواهد آمد هدف اش این است که اتهامات را که به ایران بسته می‎شود آن را مرفوع بسازد.
سعیدی: هیئت ایرانی که به افغانستان خواهد آمد هدف اش این است که اتهامات را که به ایران بسته می‎شود آن را مرفوع بسازد.

آقای سعیدی که به روز دوشنبه با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت:

"ایران احساس می‎کند که مناسبات افغانستان و پاکستان حسنه نیست و تیره است، فرصت مناسب است برای ایران تا از این فرصت استفاده کند و به نحوی در پهلوی افغانستان قرار گیرد و از طرف دیگر بتواند میان هند و پاکستان موضع‌گیری کند، من فکر می‎کنم هیئت ایرانی که به افغانستان خواهد آمد هدف‌اش این است که اتهامات را که به ایران بسته می‎شود آن را مرفوع بسازد."

تا هنوز دولت افغانستان به گونه رسمی حمایت ایران از طالبان را تائید نکرده‎است اما پیش از این گاه گاهی برخی مقام‎های محلی ادعا کرده‎اند که ایران طالبان را حمایت می‎کند.

پیش از این در ماه عقرب آصف ننگ والی فراه در صحبت با رادیو آزادی گفته بود، رهبران طالبان در شهرهای مشهد، کرمان و یزد زنده‎گی می‌کنند و برای انجام فعالیت‌های هراس‌افگنانه به افغانستان می‌آیند.

تلاش کردیم تا در این باره نظر سفارت ایران در کابل را داشته باشیم اما با تماسی که به این سفارت داشتیم به دلیل عدم حضور سفیر در کابل، مؤفق به این کار نشدیم.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG