لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

ولسی جرگه تصمیم اخیر رئیس جمهور غنی را بیانِ درد افغان‌ها خواند


اظهارات اخیر رئیس جمهور افغانستان در ششمین نشست قلب آسیا در پیوند به رد کمک ۵۰۰ میلیون دالری پاکستان با استقبال ولسی جرگه و کارشناسان افغان روبرو شده‌است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه از مداخلات آشکار پاکستان سخن گفته و این موضع‌گیری رئیس جمهور را مهم خواند.

ابراهیمی: رئیس جمهور برای اولین بار درد ملت افغانستان را با توجه به واقعیت‌های عینی بیان کرد.
ابراهیمی: رئیس جمهور برای اولین بار درد ملت افغانستان را با توجه به واقعیت‌های عینی بیان کرد.

وی گفت:

"ما موضع‌گیری رئیس جمهور افغانستان را در پیوند به مداخلات آشکار کشور همسایه تحت عنوان همکاری به افغانستان و اینکه کمک‌شان را نفی کرد و برای اولین بار درد ملت افغانستان را با توجه به واقعیت‌های عینی افغانستان که متأسفانه برخاسته از مداخلات در بی‌ثباتی افغانستان مشهود است ابراز کرد، از رئیس جمهور سپاس‌گزاری داریم."

از سوی هم خالد پشتون یکی از اعضای کمیسیون دفاعی ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور غنی نا رضایتی افغانستان را از مداخلات پاکستان در امور داخلی افغانستان به جامعه بین‌المللی و پاکستان بیان کرد.

پشتون: رئیس جمهور غنی نا رضایتی افغانستان را از مداخلات پاکستان در امور داخلی افغانستان به جامعه بین‌المللی و پاکستان بیان کرد.
پشتون: رئیس جمهور غنی نا رضایتی افغانستان را از مداخلات پاکستان در امور داخلی افغانستان به جامعه بین‌المللی و پاکستان بیان کرد.

وی افزود:

"پاکستان در امور داخلی افغانستان دست اندازی می‌کند و این دست اندازی به حدی رسیده‌است که بالاخره رئیس جمهور مجبور می‌شود تا کمک‌های را که در سابق از پاکستان پذیرفته بود این‌بار آن کمک‌ها را رد می‌کند این یک پیام ناخشنودی است که به مردم پاکستان داده می‌شود و به رئیس جمهور پاکستان بیان می‌شود."

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح می‌گردد که رئیس جمهور افغانستان ششمین نشست قلب آسیا در شهر امرتسر هند، از قبول مساعدت پنجصد میلیون دالری که پاکستان برای بازسازی و انکشاف افغانستان تعهد کرده، امتناع نمود.

آقای غنی در این نشست گفته بود، کمک پاکستان را نمی‎خواهد، بلکه لازم است تا ریشه‎ها و منابع مالی تروریستان در آن سوی سرحدات شناخته شده و بر ضد آن مبارزه شود.

پاکستان در نشست بروکسل در کنار دیگر کشور‌ها پنجصد میلیون دالر را برای بازسازی و انکشاف افغانستان تعهد کرد.

در این حال کارشناسان افغان نیز پاکستان را عامل اصلی تروریزم در منطقه به خصوص آسیا می‌دانند و می‌گویند که این مشکل نه تنها سبب نا رضایتی افغانستان بلکه کشورهای منطقه گردیده‌است.

داود مایار کارشناس افغان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"این مسئله را نه تنها اینکه رئیس جمهور ما تائید می‌کند بلکه از طرف نریندرا مودی هم مشترکاً اظهار شده که عامل اصلی خطر تروریزم در آسیا پاکستان است و در این شک نیست که پاکستان مجبور خواهد شد تا در سیاست‌های خود کمی اصلاحات بیاورد و مشکلات را برای کشورهای منطقه بخصوص افغانستان ایجاد نکند."

این در حالیست که ریاست جمهوری افغانستان گفته‌است که سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان در دیدار با رئیس جمهور غنی اطمینان داده‌است که کشورش در پروسه صلح و تأمین امنیت همکاری خواهد کرد.

از سوی دیگر آقای مایار می‌گوید که پاکستان در سیاست خارجی خود سیاست تربیه تروریزم را دارد و تلاش می‌کند از این وسیله برای تضعیف کشورهای همسایه بخصوص هند و افغانستان استفاده کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG