لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

روند انتقال افراد ملکی و شورشیان از شرق حلب متوقف شده‌است


روند انتقال غیر نظامیان و شورشیان از ساحات باقی مانده تحت کنترول شورشیان در شرق حلب، در میان ادعا‌های نقض آتش بس متوقف شده‌است.

تلویزیون دولتی سوریه می‌گوید، روند انتقال غیر نظامیان وشورشیان روز جمعه هنگامی متوقف شد که شورشیان تلاش کردند تا زندانیان را با خود انتقال دهند.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام شورشی گزارش داده‌است که نظامیان شیعه طرفدار بشار اسد بالای یک کاروان که از شرق حلب بیرون می‌شد آتش‌باری کردند.

رویترز همچنان از یک شاهد عینی نقل کرده که گفته است، صدای حداقل چهار انفجار از محلی شنیده شد که کاروان حامل غیر نظامیان و شورشیان از آنجا عبور می‌کردند.

سازمان صحی جهان گفته است که انتقال افراد ملکی و مجروحین در شرق حلب متوقف شده‌است و به سازمان‌های کمک رسانی دستور داده شده تا منطقه را ترک کنند.

الیزابت هاف نماینده سازمان صحی جهان که به یک کنفرانس خبری در ژینو از شرق حلب صحبت می‌کرد گفت، به کارمندان صلیب سرخ، هلال احمر و سازمان صحی جهان بدون کدام دلیل دستور داده شده‌است که ساحه را همراه با امبولانس‌ها ترک کنند.

الیزابیت هاف گفته است؛ "به نظر من این پیام از سوی روس‌ها که منطقه را تحت نظارات دارند، داده شده‌است."

وی این اقدام را نگران کننده خوانده و گفته است که هنوز هم تعداد زیادی از زنان و اطفال که بیشتر‌شان زیر ۵ سال اند، در حلب در محاصره بسر می‌برند.

پیش از این تلویزیون دولتی سوریه خبر داده بود که روند انتقال شورشیان مسلح و غیر نظامیان از شرق شهر حلب سوریه برای دومین روز هم ادامه یافت.

وزارت دفاع روسیه گفت که از پنجشنبه که روند انتقال آغاز یافت، بیش از ۶۴۰۰ نفر به شمول بیش از ۳ هزار شورشی شهر حلب را با چندین کاروان ترک کرده‌اند.

روند انتقال افراد از حلب بر اساس یک قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه و ترکیه آغاز شد، اما این آتش بس زمانی شکست که نیرو‌های بشار اسد و متحدان آن، شورشیان را در شرق حلب هدف قرار دادند.

شورشیان مخالف رژیم سوریه بخش‌های شرقی شهر حلب را از سال ۲۰۱۲ میلادی در کنترول خود داشتند، اما نیروهای حکومت سوریه در هفته‌های اخیر بیشترین قسمت‌های آن را دوباره گرفتند.

XS
SM
MD
LG