لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

رادمنش: تا سال ۲۰۲۰ نیازمندی نیروهای افغانستان بر آورده می‌شود


وزارت دفاع افغانستان نتایج ارزیابی اخیر نظامیان امریکایی را تائید کرد که گفته‌اند اردوی افغانستان بخصوص در راه اندازی عملیات تعرضی و لوژستیک به کمک امریکا و متحدان آن هنوز هم نیاز دارند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شب گذشته به رادیو آزادی گفت، قطعات وزارت دفاع هشتاد فیصد اکمال شده‌اند و متحدان بین‌المللی وعده نموده‌اند که همه‌ی نیازمندی این نیروها را تا سال ۲۰۲۰ بر آورده می‌سازند.

او گفت، شهامت را که اردوی ملی و دیگر نهادهای امنیتی برای تأمین امنیت ولایات و ولسوالی‌ها در مقابل دشمن نشان داده‌اند، مشهود و آشکار است.

رادمنش: متحدان بین‌المللی وعده کرده‌اند که همه‌ی نیازمندی نیروهای افغان را ۲۰۲۰ بر آورده می‌سازند.
رادمنش: متحدان بین‌المللی وعده کرده‌اند که همه‌ی نیازمندی نیروهای افغان را ۲۰۲۰ بر آورده می‌سازند.

وی گفت:

"اما باز هم ما در قسمت رسانیدن ادویه و مسایل لوژیستیکی مشکلات از لحاظ ماین‌کاری دشمنان در سرک‌ها داریم و همچنان در قسمت هوایی، انجنیری و همچنان تکنالوژی استخباراتی ما کمبودی‌های داریم که بر اساس تعهد ایالات متحده‌ی امریکا و ناتو تا سال ۲۰۲۰ این‌ها اکمالات می‌شود."

معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان این اظهارات را در باره‌ی گزارش تازه وزارت دفاع امریکا که به کانگرس این کشور تقدیم نموده‌است، بیان داشت.

پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا در این گزارش خود با اینکه از پیشرفت‌های اردوی افغانستان ستایش کرده، گفته‌است که ظرفیت و توانایی این نیروها در قسمت راه اندازی عملیات تعرضی، تصفیوی و اکمالات هنوز هم محدود است.

نشریه‌ی نظامی ستارس ایند سترایپس می‌نویسد که وزارت دفاع امریکا در این گزارش خود ضمن یاد آوری از کاستی‌های مدیریتی نیروهای افغان به فساد اداری و مالی نیز اشاره کرده‌است.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در برابر فساد اداری مبارزه کرده‌است ولی این مشکل هنوز هم وجود دارد و برای از بین بردن آن تلاش‌ها جریان دارد.

در این میان عتیق‌الله امرخیل کارشناس نظامی در صحبت با رادیو آزادی مداخله‌ی افراد غیر مسلکی و ضعف مدیریت را یکی از علت‌های اصلی مشکلات اردو عنوان کرد.

امرخیل: مداخله‌ی افراد غیر مسلکی و ضعف مدیریت یکی از علت‌های اصلی مشکلات اردو است.
امرخیل: مداخله‌ی افراد غیر مسلکی و ضعف مدیریت یکی از علت‌های اصلی مشکلات اردو است.

وی در ادامه گفت:

"اولین چیزی را که من به دولت، حکومت، رئیس صاحب جمهور و رئیس صاحب اجرائیه پیشنهاد کردم این بود که ببینید! اردو، پولیس و امنیت را از مداخلات دور نگهدارید. اگر طبق قوانین نظامی مورد نیاز، در تعیین، تشکیل، تقرر و تقاعد کار گرفته شود این اردو یکی از قوی‌ترین اردوها خواهد شد و در واقعیت یکی از اردوهای نیرومند است چون بسیار خوب می‌رزمد."

وزارت دفاع امریکا در گزارش تازه‌ی خود به ویژه نیروهای خاص افغانستان را ستایش کرده یکی از نیروهای ممتاز در منطقه عنوان کرده‌است.

نیروهای خاص افغانستان
نیروهای خاص افغانستان

پنتاگون می‌گوید، نیروهای خاص مؤثریت فوق‌العاده‌ی دارند ولی استفاده مکرر از آن‌ها در جنگ‌های عادی بر تجهیز و آرایش رزمی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

وزارت دفاع امریکا در گزارش خود می‌گوید که شورشیان طالب دامن فعالیت‌های نظامی خود را در این اواخر نسبت به هر وقت دیگر گسترش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG