لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

رادمنش: هند در بخش‌های مختلف نیروهای افغان را کمک می‌کند


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که هند وعده سپرده که در قسمت آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، تجهیزات هوایی و نیازمندی نیروهای پیاده کمک کند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که لیست نیازمندی‌های قوای دفاعی بار دیگر با مقامات امنیتی هند شریک ساخته شده‌است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"کمک‌های هند به افغانستان در قسمت آموزش نیروها و تقویت قوای هوایی بوده و در آینده هم هند یک سلسله کمک‌های که در گذشته کرده بود، اظهار آمادگی کرده‌است."

این در حالیست که لوی درستیز افغانستان روز سه شنبه هفته گذشته به هدف جلب کمک‌های نظامی هند به آن کشور سفر کرده بود.

برخی رسانه‌ها نیز گزارش داده‌اند که رئیس جمهور غنی در آینده نزدیک به هند می‌رود.

نریندرا مودی صدراعظم هند پیش از این در دیدار با رئیس جمهور غنی، تعهد نموده که در بخش تجهیزات نظامی این کشور را کمک خواهد کرد.

افغانستان برای تجهیز نیروهای نظامی خود با برخی از کشورهای خارجی پیمان امنیتی امضا کرده که هند یکی از آنها است.

تفاهمنامه همکاری‌های استراتیژیک میان افغانستان و هند در ماه اکتوبر ۲۰۱۱ امضا شد که بر مبنای آن هند به همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیگر بخش‌ها در افغانستان متعهد شد.

قدم شاه شهیم لوی درستیز افغانستان
قدم شاه شهیم لوی درستیز افغانستان

در جریان امسال هند سه فروند هلیکوپتر جنگی به نیروی هوایی افغانستان کمک کرده‌است.

تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغان همواره از خواست حکومت افغانستان بوده و اینکه کمک نظامی هند به افغانستان چقدر موثریت دارد از شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین وزارت دفاع پرسیدم.

آقای کریمی گفت که کمک هند به افغانستان از دو جانب با اهمیت است یکی تسلیحات هندی مشابه به تسلیحات روسی است و نیروهای افغان با آن آشنایی دارند و از جانب دیگر نیروهای امنیتی در استفاده این تجهیزات به آموزش بیشتر نیاز ندارند.

اما این پرسش نیز بمیان می آید که کمک‌های نظامی هند به افغانستان چقدر باعث نگرانی اسلام آباد شده‌است؟

هادی خالد آگاهان مسایل نظامی
هادی خالد آگاهان مسایل نظامی

هادی خالد یکی از آگاهان نظامی در این مورد گفت:

"اگر پاکستان جنگ را توقف بدهد ما نیاز به کمک هیچ کشور نداریم در غیر آن حکومت افغانستان حق دارد که در برابر این جنگ آمادگی بگیرد و خود را مجهز کند زیرا بقای کشور مطرح است."

آقای خالد می‌افزاید که برای مبارزه با تروریستان همه کشورهای منطقه و جهان باید سهم بگیرند زیرا اگر هراس افگنی ریشه کن نشود، دامنه آن منطقه و جهان را فرا خواهد گرفت.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG