لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

شورای امنیت ملل‌متحد به حمایت پایدار از افغانستان تأکید کرد


اعضای شورای امنیت سازمان ملل‌متحد با یک صدا از طالبان و مخالفین مسلح حکومت افغانستان خواستند تا اسلحه‌شان را بر زمین بگذارند و به پروسه صلح بپیوندند.

در نشست دیشب که در نیویارک برگزار شد، تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت به حمایت دوامدار سازمان ملل‌متحد از افغانستان، تعهد کردند.

در این نشست تدامیچی یاماماتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان گفت که بحران این‌کشور راه حل نظامی ندارد و باید از راه مذاکره حل و فصل شود.

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل‌متحد نخست به حرف‌های نماینده خاص سرمنشی این سازمان برای افغانستان گوش دادند و سپس از سخنان او حمایت کردند.

تدامیچی یاماماتو در اظهاراتش، تمامی طرف‌های دخیل در بحران افغانستان را به مصالحه فرا خواند.

یاماماتو گفت که صلح در افغانستان به نفع تمامی منطقه است و جنگ بی‌پایان نمی‌تواند بحران افغانستان را حل کند.

یوماماتو: صلح در افغانستان به نفع تمامی منطقه است.
یوماماتو: صلح در افغانستان به نفع تمامی منطقه است.

وی گفت:
"صلح و ثبات افغانستان تنها برای بهبود وضعیت این‌کشور نیست بلکه کشورهای منطقه چه از لحاظ امنیتی و چه از نظر اقتصادی از این بهره می‌برند. من از سوی همکاران منطقه‌یی تشویق شده‌ام تا افغانستان را در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و تقویت منابع انسانی همکاری کنیم."

نماینده سازمان ملل‌متحد در افغانستان همچنان گفت که با جنگ چیزی به دست طالبان نمی‌آید و آن‌ها باید مذاکرات بدون قید و شرط را بپذیرند.

تدامیچی یاماماتو همچنان از تمامی افغان‌ها خواست تا اختلاف‎های شان را کنار بگذارند و کشور شان را بسازند.

پس از اظهارات وی، نماینده افغانستان در سازمان ملل‌متحد گفت که نیروهای امنیتی افغان در مقایسه با گذشته تقویت شده‌اند.

محمود صیقل افزود که از یک‌سو تلفات و مصارف نیروهای بین‌المللی در افغانستان کاهش یافته اما در عین حال، نیروهای امنیتی افغان، تابستان سختی را پشت سر گذاشتند.

آقای صیقل بار دیگر به سرکوب تروریستان در بیرون از مرزهای افغانستان تأکید کرد.

صیقل: تروریستان باید در بیرون از مرز های افغانستان سرکوب شوند.
صیقل: تروریستان باید در بیرون از مرز های افغانستان سرکوب شوند.

وی گفت:

"بر اساس تقویم طالبان و حامیان‌شان در همسایه‌گی ما، حالا پایان آنچه آن‌ها فصل جنگ می‌دانند، دانسته می‌شود. بسیاری از ملیشه‌های طالبان به مدرسه‌ها در پاکستان باز می‌گردند و خود را برای فصل آینده جنگ آماده می‌سازند."

اما نماینده پاکستان در این نشست گفت که تمامی پناهگاه‌های شورشیان به افغانستان منتقل شده‌است.

نبیل منیر شارژدافیر پاکستان در سازمان ملل‌متحد همچنان افزود که کشورش به صلح و ثبات در افغانستان متعهد است اما وی اتهام‌ها مبنی بر حمایت کشورش از تروریستان را نپذیرفت.

وی افزود:

"پس از عملیات مؤفقانه ما به نام ضرب عضب، پناهگاه‌های تروریستان در واقع به افغانستان منتقل شده. چیزی که از سوی جامعه بین‌المللی هم به صورت گسترده از آن قدردانی شد. در مورد تدابیر مرزی، چیزی که پاکستان همواره روی آن تأکید دارد، همین است که باید با تحرکات در سرحدات مبارزه شود."

شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در حال حاضر پانزده عضو دارد که امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه اعضای دایمی و آنگولا، مصر، جاپان، مالیزیا، وینزویلا، یوروگوای، سینیگال، اسپانیا، نیوزیلند و اوکراین اعضای انتخابی که همه ساله تعیین می‌شوند.

تمامی این اعضا، پس از شنیدن اظهارات نماینده‌های سازمان ملل و افغانستان، بر حمایت دایمی از این‌کشور تأکید کردند.

در بخشی از اظهارات‌شان، نماینده‌های جرمنی، ایتالیا، ایران، سویدن، هند، کانادا و آسترالیا گفتند که خواهان برقراری صلح دایمی در افغانستان اند و به هر گونه حمایت در این راستا تعهد دارند.

نشست دیشب تقریباً برای سه ساعت ادامه یافت و در اخیر آن یکبار دیگر به حمایت پایدار از افغانستان تأکید صورت گرفت.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG