لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

چرا معتادین پس از تداوی دوباره به مواد مخدر رو می‌آورند؟


حکومت افغانستان یک‌بار دیگر جمع‌آوری معتادین مواد مخدر را به هدف تداوی در شهر کابل از سرگرفته‌است.

بر اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در برنامه جمع‌آوری معتادین به روز یکشنبه به تعداد چهارصد معتاد از منطقه پل سوخته شهر کابل جمع‌آوری شده و به کمپ تداوی معتادین انتقال گردیدند.

اما نگرانی‌های وجود دارد که چرا شماری از این معتادین پس از تداوی دوباره به مواد مخدر روی می‌آورند.

داکتر شاه‌پور یوسف معاون ریاست کاهش تقاضای مواد مخدر وزارت صحت عامه در مورد گفت:

"تداوی این‌ها بسیار به شکل درست صورت می‌گیرد، اما معتاد به شکل بسیار آسان به مواد مخدر دسترسی دارد، فقر، بی‌کاری و عدم موجودیت وظیفه عواملی است که معتاد دوباره زیر پل بیاید و بعد از تداوی در اجتماع ادغام نشود."

مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند در حال حاضر ۱۰۹ مرکز تداوی معتادین در تمام افغانستان وجود داشته و سالانه ظرفیت ۴۵۵۵۰ معتاد را دارا می‌باشد.

این در حالیست که بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در حال حاضر حدود سه میلیون معتاد به شمول زنان و اطفال در این‌کشور وجود دارند.

در این حال دو تن از معتادین که قبلاً در کمپ امید تحت تداوی قرار گرفته بودند دوباره به مواد مخدر روی آورده‌اند.

آنان در مورد رو آوردن دوباره‌شان به مواد مخدر به رادیو آزادی چنین گفتند:

"یک‌بار این‌جا آمدیم ۴۵ روز را در بستر سپری کردیم بعداً رفتم به بخش کار امور اجتماعی، آن‌جا مواد مخدر می‌آوردند، در همان جا دوباره معتاد شدیم."

"ده ماه می‌شود که به‌خاطر وظیفه در کابل آمدیم از تداوی که بیرون می‌شویم دوباره ناامید می‌شوم کسی دست مرا نمی‌گیرد و کسی جواب مرا درست نمی‌دهد."

این‌بار نخست نیست که حکومت افغانستان به جمع‌آوری معتادین به‌خاطر تداوی آنان اقدام می‌کند بلکه در سال‌های گذشته نیز صدها تن از معتادین از سوی ارگان‌های ذیربط جمع‌آوری شده و به کمپ امید انتقال گردیدند.

شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در یکی از شفاخانه ها در ولایت خوست.
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در یکی از شفاخانه ها در ولایت خوست.

در این حال معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان نیز می‌پذیرد که مشکل دسترسی آسان به مواد مخدر در افغانستان یک چالش جدی است و در برخی موارد پولیس نیز در آن به نحوی دست دارند.

باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر از بازداشت پنجاه پولیس در قضایای مواد مخدر خبر داده و می‌گوید در طول یک سال بیش از هفت صد تن را در ارتباط به فروش مواد مخدر بازداشت کرده‌اند.

هر چند آقای احمدی اطمینان می‌دهد که در قسمت بازداشت قاچاقچیان و کاهش مشکل مواد مخدر اقدامات جدی می‌کنند، اما سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر این پدیده را یک مشکل جهانی خوانده و می‌گوید در این راستا به همکاری اقشار مختلف و جامعه جهانی نیاز است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG