لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

معنوی: در مذاکرات با نور، هدف ارگ تضعیف جایگاه عبدالله خواهد بود


برخی چهره‌های نزدیک به رئیس اجرائیه و سرپرست ولایت بلخ می‌گویند، در مذاکرات سرپرست ولایت بلخ با رئیس‌جمهور تا حال ارگ بیشتر برنده بوده‌است.

در حالی‌که افراد نزدیک به سرپرست ولایت بلخ خبر می‌دهند که به زودی با آمدن عطا محمد نور به کابل مذاکرات وی با رئیس جمهور شدت خواهد گرفت، اما یکی از چهره‌های نزدیک به آقای نور و رئیس اجرائیه می‌گوید، تا حال ارگ ریاست جمهوری بیشتر برنده این مذاکرات بوده‌است.

فضل احمد معنوی که روز سه‌شنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد هر چند نسبت به ثمر رسیدن این مذاکرات خوشبین نیست، اما می‌گوید، ضعیف ساختن جایگاه عبدالله عبدالله یکی از اهداف ارگ در این مذاکرات است.

معنوی: دیده می‎شود که بیشتر برنده بازی تیم ارگ و رئیس جمهور است.
معنوی: دیده می‎شود که بیشتر برنده بازی تیم ارگ و رئیس جمهور است.

وی گفت:

"دیده می‎شود که بیشتر برنده بازی تیم ارگ و رئیس جمهور است که چند هدف را می‌تواند در یک زمان برآورده سازد که یکی از این اهداف تضعیف جایگاه داکتر عبدالله خواهد بود و شاید به تعدادی از هم تیمی‌های داکتر عبدالله و عطا محمد نور نگرانی همین باشد که این باعث تضعیف و چند پارچگی در میان گروه جمعیت و گروه که در اطراف ریاست اجرائیه جمع است، نشود."

معنوی به این باور است که رئیس جمهور در این مذاکرات می‌خواهد یکی از شعارهای دوران کمپاین‌های انتخاباتی‌اش را عملی کند که گفته بود به حکومت‌های موازی پایان می‌دهد.

آقای معنوی اما می‌گوید، عطا محمد نور در برابر امتیازات بزرگ که شامل برخی وزارت خانه‌ها، معینیت‌ها و شریک شدن در تصمیم‌گیری‌ها و معرفی کردن فرد دیگر از جانب وی به عنوان والی بلخ می‌شود، احتمالاً از ولایت بلخ کنار خواهد رفت.

این در حالیست که تا کنون ارگ ریاست جمهوری در این مورد ابراز نظر نکرده‌است.

همزمان با نشر گزارش‌ها در باره ادامه مذاکرات میان سرپرست ولایت بلخ و رئیس جمهور اوایل هفته جاری سید آقا فاضل سانچارکی یکی از مشاوران رئیس اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی اظهار داشت که این مذاکرات شخصی‌است و آقای نور می‌تواند در باره مسایل شخصی مانند حسابات بانکی و سفر های خارجی با رئیس جمهور مذاکره کند.

اما فرهاد عظیمی یکی از افراد نزدیک به آقای نور گفته‌است ناکامی عبدالله عبدالله در عملی کردن وعده‌هایش به مردم یکی از دلایل این مذاکرات‌است.

آقای عظیمی گفته‌است آقای نور به نماینده‌گی از جمعیت اسلامی وارد این مذاکرات شده تا سهم پنجاه درصدی تیم اصلاحات و همگرایی را به این تیم برگرداند.

معنوی: نور احتمالاً از ولایت بلخ کنار خواهد رفت.
معنوی: نور احتمالاً از ولایت بلخ کنار خواهد رفت.

رئیس اجرائیه و یا هم سخنگویان این نهاد تا هنوز در باره مذاکرات عطا محمد نور با رئیس جمهور اظهار نظر نکرده‌اند.

به تازه‌گی تلاش کردیم تا با جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست مصاحبه نماییم اما وی از اظهار نظر در باره این مذاکرات خودداری کرد.

اما به تازگی داوود اساس مشاور ارشد رئیس اجرائیه روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفته‌است مذاکرات آقای نور با رئیس جمهور شخصی‌است.

آقای اساس می‌افزاید، ارگ در این مذاکرات به عطا محمد نور برخی پست‌ها را وعده کرده‌است.

وی گفت:

"مذاکرات استاد عطا محمد نور و ریاست جمهوری یک مذاکرات شخصی بود، ارگ برای‌شان چند وزارت و چند ولایت را وعده کرده و فکر نکنم این مذاکرات تا حال به نتیجه رسیده باشد."

اما نزدیکان عطا محمد نور این اظهارات را رد می‌کنند، ارگ ریاست جمهوری نیز تا هنوز در مورد مذاکرات رئیس جمهور و عطا محمد نور ابراز نظر نکرده‌است.

فرهاد عظیمی عضو ولسی جرگه و یکی از چهره‌های نزدیک به سرپرست ولایت بلخ روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، عطا محمد نور به نمایندگی از جمعیت اسلامی وارد مذاکره شده‌است.

به گفته آقای عظیمی تقویت جایگاه رئیس اجرائیه، برگرداندن سهم تیم اصلاحات و همگرایی در قدرت و عملی شدن توافق‌نامه سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی از اهداف این مذاکرات ‌است.

عظیمی می‌افزاید، به زودی آقای نور برای شدت بخشیدن به این مذاکرات وارد کابل خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG