لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

مشرانو جرگه: ۵ ولایت در محاصره است و در ۱۸ ولایت جنگ جریان دارد


برخی از اعضای مشرانو جرگه می‌گویند که در حال حاضر پنج ولایت کشور در محاصره مخالفان مسلح قرار داشته و در ۱۸ ولایت دیگر جنگ جریان دارد.

گسترش فعالیت‌های گروه داعش در ننگرهار، محاصره شماری ولایات از سوی مخالفان مسلح، موجودیت سربازان خیالی در صفوف نیروهای امنیتی از مواردی بود که اعضای مشرانو جرگه در نشست استجوابیه با مسئولان امنیتی مطرح کردند.

مشرانو جرگه در نشست استجوابیه روز سه شنبه عبدالله حبیبی وزیر دفاع، تاج محمد جاهد وزیر داخله و محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی را فراه خوانده بود.

محمد هاشم الکوزی به نمایندگی از کمیسیون امنیت داخلی و دفاعی این جرگه بر مسئولان امنیتی انتقاد کرد که در سرکوب مخالفان مسلح به شمول داعش ناتوان بوده‌اند.

وی گفت:

"در ۱۸ ولایت جنگ جریان دارد و بسیاری از مناطق تحت محاصره مخالفین قرار دارد در زابل، ننگرهار و منطقه توره بوره مرکز داعش وجود دارد و شما در زمینه از بین بردن آن‌ها ناتوان بوده‌اید، بسیاری از مقرری‌های شما به اساس روابط تنظیمی و یا شخصی صورت می‌گیرد، بسیاری از مسئولین شما در فساد با قراردادیان دست باز دارند."

اعضای مشرانو جرگه هشدار دادند که هرگاه در زمستان امسال برای از بین بردن مخالفان مسلح عملیات بزرگ راه اندازی نشود ممکن بیشتر مناطق در سال آینده با سقوط مواجه گردد.

در سال روان به شمول شهر کندز شماری از مناطق توسط مخالفان مسلح به طور موقت تصرف گردید و ادامه جنگ نیز بیشتر مردم را نسبت به امنیت شان در مناطق مختلف نگران ساخت.

اما عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان در نشست استجوابیه گفت که در سال ۱۳۹۵ گروه‌های مخالف مسلح به شمول داعش به شدت سرکوب شده و در حال حاضر عملیات‌های نظامی در مناطق مختلف کشور ادامه دارد.

حبیبی: در سال ۱۳۹۵ گروه‌های مخالف مسلح به شمول داعش به شدت سرکوب شده‌است.
حبیبی: در سال ۱۳۹۵ گروه‌های مخالف مسلح به شمول داعش به شدت سرکوب شده‌است.

آقای حبیبی گفت:

"در فصل جنگی سال ۱۳۹۵ بالای گروه تروریستی بی رحم داعش در جنوب ننگرهار مخصوصاً در ولسوالی پچیراگام ضربات کوبنده وارد شده‌است ماشین جنگی آن‌ها را از کار انداخته ایم و همه سناتور صاحبان در جریان هستند که عملیات همین اکنون جریان دارد."

از سوی دیگر تاج محمد جاهد وزیر امور داخله افغانستان برخی از انتقادهای سناتوران را در بخش غفلت وظیفوی از سوی نیروهای امنیتی پذیرفته و گفت که برای آوردن اصلاحات در ادارات آن وزارت متعهد است.

در عین حال محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان با اشاره به وضعیت امنیتی در کشور گفت که لازم است تا بالای یک استراتیژی جامع جنگ فکر شود.

ستانکزی: لازم است تا بالای یک استراتیژی جامع جنگ فکر شود.
ستانکزی: لازم است تا بالای یک استراتیژی جامع جنگ فکر شود.

وی افزود:

"ما و شما همیشه بحث روی این مسئله کردیم که در کجا عملیات کردیم و در کجا نکردیم و این عملیات چرا نتیجه نداد، چرا بالای ابعاد دیگر جنگ بحث نمی‌کنیم، ما باید بر یک استراتیژی جامع جنگ فکر بکنیم و تا وقتی‌که بالای این استراتیژی فکر نکنیم به یک نتیجه هم نمی‌رسیم"

مقامات امنیتی افغان تعهد کردند که برای سرکوب مخالفان مسلح تلاش‌های شانرا بیشتر از این افزایش داده و اجازه نمی‌دهند تا کشور به سوی ناامنی و بحران سوق گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG