لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۳

شماری از جوانان تحصیل کرده از نبود کار شکایت دارند


بیکاری در افغانستان یکی از مشکلات عمده بوده و شماری از فارغان پوهنتون‌های این‌کشور نیز از این ناحیه شکایت می‌کنند.

این فارغان می‌گویند، اگر زمینه کار برای‌شان مهیا نگردد بسیاری آنان کشور را ترک کرده و یا هم به دلیل بیکاری روز افزون به مواد مخدر رو خواهند آورد.

به گفته آن‌ها، با آن‌که هزاران جوان به درجه خوب از رشته‌های مختلف پوهنتون‌ها فارغ می‌شوند اما در هیچ یک از ادارات دولتی برای آن‌ها کار داده نمی‌شود.

حمیدالله مموزی و محمد امین دو تن از فارغان پوهنتون کابل در صحبت با رادیو آزادی گفتند، در ادارات دولتی به اساس شناخت و واسطه برای جوانان کار داده می‌شود نه به اساس استعداد و توانایی مسلکی:

"من همین حالا روز دو صد افغانی مزدور کاری می‌کنم در دولت هر چه مراجعه کردم کار برایم داده نشد."

" با وجودی‌که تحصیل کردیم و پدرم بالای من مصرف کرده اما در دفاتر دولتی به حیث یک پیاده هم مقرر نمی‌شویم. امروز من تشویش دارم که شاید من یکسال دیگر هم در خانه بیکار باشم به‌خاطری‌که من هیچ امیدواری ندارم سی وی زیاد در ادارات دولتی دادم اما تا حالا که شش یا هفت ماه می‌گذرد برای ما جواب مثبت داده نشده‌است."

این جوانان می‌گویند زمانیکه به ادارات دولتی جهت کاریابی مراجعه می‌کنند از تجربه کاری آنان پرسیده می‌شود و آنان تجربه کاری ندارند.

این شکایات در حالی مطرح می‌گردد که به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی در سال ۱۳۹۵ خورشیدی سی هزار و نه صد و هفتاد و دو تن از رشته‌های مختلف پوهنتون‌های دولتی فارغ شده‌اند.

فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در صحبت با رادیو آزادی گفت، مشکلات در قسمت جلب و جذب فارغان پوهنتون‌ها در کشور وجود دارد اما تمام وزارت‌ها و نهاد‌های دولتی باید در زمینه کاریابی برای آنان تلاش کنند.

امین: تمام وزارت‌ها و نهاد‌های دولتی باید در زمینه کاریابی برای جوانان تحصیل یافته تلاش کنند.
امین: تمام وزارت‌ها و نهاد‌های دولتی باید در زمینه کاریابی برای جوانان تحصیل یافته تلاش کنند.

وی گفت:
"متأسفانه در افغانستان مشکلات جذب افراد و کادر‌ها وجود دارد که این مسئله نیاز به هماهنگی بیشتر تمام وزارت خانه‌ها دارد و نهاد‌های دولتی باید در این بخش توجه نماید و پالیسی جذب محصلین فارغ شده بدون شک در اولویت‌های کاری وزارت تحصیلات عالی قرار دارد."

بر اساس آماری‌که از سوی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان ارائه شده در حال حاضر ۱ اعشاریه ۹ میلیون تن در افغانستان به گونه مطلق بیکار اند و ۱ اعشاریه ۴ میلیون تن دیگر به گونه وقفه‌ای کار می‌کنند.

این در حالیست که هم اکنون همه روزه صد‌ها جوان افغان به‌خاطر کار راهی ایران، پاکستان، ترکیه و کشور‌های اروپایی شده و شماری از آنان حتی در راه رفتن به کشورهای اروپایی جان ‌های شان را نیز از دست داده‌اند.

از سوی هم وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید، مهیا کردن زمینه کار بخصوص برای جوانانی‌که از پوهنتون‌ها فارغ شده‌اند در اولویت‌های کاری این وزارت قرار دارد.

عبدالفتاح احمدزی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

"جوانانی‌که از پوهنتون‌ها فارغ می‌شوند یا کسانی‌که ماستر هستند و هم کسانی‌که سواد ندارند تمام آن‌ها افراد همین جامعه هستند تلاش‌ها برای همۀ آن‌ها جریان دارد و با عملی شدن برنامه‌های که حکومت روی دست دارد رقم بیکاری از این بیشتر کاهش خواهد یافت."

از سوی هم شماری از کارشناسان تأکید می‌کنند که باید حکومت زمینه‌های کاری را برای نسل جوان بخصوص کسانی‌که از پوهنتون‌ها فارغ می‌شوند در کشور فراهم نماید در غیر آن به گفته آنان فرار روز افزون جوانان و بی‌اعتمادی‌شان بر حکومت بیشتر خواهد شد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG