لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

کدام عوامل سبب بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان شده‌است؟


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید هنوز هم چالش‎های بسیار جدی سر راه تامین حقوق بشر در این کشور وجود دارد.

ضعف حاکمیت قانون، افزایش ناامنی، گسترش فساد اداری، بیکاری و تداوم جنگ سبب شده تا روند توسعه حقوق بشر در افغانستان را با موانع جدی روبرو سازد.

این کمیسیون می‎گوید، این‎ها از جمله مواردی اند که باعث نگرانی‎ها در پیوند به بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در این کشور شده‎است.

یک رویداد نقض حقوق بشر در جنوب افغانستان
یک رویداد نقض حقوق بشر در جنوب افغانستان

رئیس دفتر ساحوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که حکومت با توجه جدی به تطبیق قانون و پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات می‎تواند سبب بهبود این وضعیت شود.

عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کابل این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت اگر به تطبیق یکسان قانون و مجازات توجه کند می‎تواند به خشونت‎ها در این کشور نقطه پایان بگذارد.

او افزود:

"متأسفانه هنوز هم ما مشکلات و چالش‎های بسیار جدی سر راه تأمین حقوق بشر داریم، اگر دولت افغانستان به این موارد توجه کند می‎تواند سبب بهبود وضعیت حقوق بشر شود، شرایط بسیار مهمی که کمیسیون همیشه مورد تاکید قرار داده حاکمیت قانون، مبارزه جدی با فساد اداری و پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات است."

در عین حال سازمان حقوق بشر افغانستان هم وضعیت حقوق بشر در این کشور را با تهدید روبرو می‎داند.

لعل گل لعل رئیس این سازمان به رادیو آزادی گفت وضعیت حقوق بشر در افغانستان شکننده بوده و هر روز وخیم تر می‎گردد.

نا امنی یکی از عمده ترین چالش‎ها در برابر تأمین حقوق بشر در افغانستان خوانده می‎شود.

نفیسه عظیمی عضو کمیسیون امور زنان، جامعه مدنی و حقوق بشر ولسی جرگه افغانستان نیز به این باور است که بدتر شدن وضعیت حقوق بشر رابطه مستقیم با بلند رفتن میزان ناامنی‌ها در کشور دارد.

مراسم بخاک سپاری ده ها ملکی غور که چندی پیش از طرف گروه موسوم به داعش قتل عام شدند.
مراسم بخاک سپاری ده ها ملکی غور که چندی پیش از طرف گروه موسوم به داعش قتل عام شدند.

خانم عظیمی در صحبت با رادیو آزادی وضعیت حقوق بشر در افغانستان را نگران کننده خواند.

او افزود:

"سطح بیکاری افزایش یافته، گراف نا امنی بلند رفته و سبب شده که بیشتر مردم عام و ملکی آسیب بیبینند و این نشان دهندۀ آن است که در حال حاضر وضعیت حقوق بشری در افغانستان در بدترین حالتش قرار دارد و از هرنگاه نقض شده‎است."

رویدادهای دلخراشی مثل گروگان ‌گیری، قتل و سربریدن، کشته شدن افراد ملکی بشمول اطفال از مواردی است که به جریان‎های حقوق بشر آسیب‎های جدی می‎رساند.

وارد شدن تلفات به غیر نظامیان از چالش‎های عمده در سال جاری میلادی بوده‎است.

حدود یک و نیم ماه قبل دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفت که بیش از دو هزار و پنج صد و شصت فرد ملکی در نُه ماه سال‌جاری میلادی در افغانستان کشته و بیش از پنج هزار و هشت صد و سی فرد ملکی دیگر زخمی شده‌اند.

گفتنیست که قتل، تجاوز، لت‌ و کوب، محاکمه صحرایی و مجازات خودسرانه، توهین، ازدواج‌های اجباری و برخی موارد دیگر از رایج ‌ترین انواع خشونت در برابر زنان و دختران است.

به گونه مثال در هشت ماه سال‌جاری خورشیدی نزدیک به سه هزار و چهار صد قضیه خشونت علیه زنان در کشور ثبت شده و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفته که هنوز هم هشتاد درصد از زنان افغان به نحوی با خشونت روبرو اند.

این در حالیست که از عملکرد حکومت افغانستان در برابر حقوق بشر، همواره در سطح ملی و بین‌المللی، انتقادهای صورت گرفته‎است.

نهادهای مدافع حقوق بشر، حکومت را متهم کرده می‌گویند که حکومت در قبال تعهدات بین‌المللی حقوق بشری‌اش غفلت می‎کند و یا هم این مسئله را دست کم می‎گیرد.

با آنکه افغانستان از کشورهای است که به کنوانسیون‎های متعهد بین المللی حقوق بشر پیوسته‎است اما به گفته برخی نهادهای حقوق بشر ضعف حاکمیت قانون، گسترده‎گی فساد و نبود عدالت اجتماعی را از عوامل عمده در برابر اجرایی کردن این اسناد از سوی حکومت بوده‎است.

اما حکومت افغانستان می‎گوید که به تامین حقوق بشر در کشور توجه جدی دارد.

دوا خان مینه پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت حکومت برای تحقق تعهدات کنوانسیون‎های بین‌المللی در افغانستان تلاش می‎کند.

ارگ: حکومت در این بخش با کمیسیون جهانی حقوق بشر و سایر نهادهای جهانی حقوق بشر از نزدیک کار می‎کند.
ارگ: حکومت در این بخش با کمیسیون جهانی حقوق بشر و سایر نهادهای جهانی حقوق بشر از نزدیک کار می‎کند.

وی افزود:

"حکومت در این بخش با کمیسیون جهانی حقوق بشر و سایر نهادهای جهانی حقوق بشر از نزدیک کار می‎کند تا از حقوق اتباع افغانستان در تمامی بخش‎ها حفاظت شود."

اما انجمن داد خواهان افغان می‎گوید در صورت که ناقضین حقوق بشر محاکمه نشوند نقض حقوق بشر هر روز در افغانستان بیشتر می‎شود.

کاوه مسئول این انجمن به رادیو آزادی گفت:

او افزود:

"یگانه راه این است که عدالت انتقالی اجرا شود و وظیفه عدالت انتقالی همین است که جنایتکاران و ناقضین حقوق بشر را به میز محاکمه بکشاند، تا زمانی که ناقضین حقوق بشر محاکمه نشده و جوابگوی اعمال و کردار شان نباشند، هر گونه نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه پیدا می‎کند."

نهادهای مدافع حقوق بشر تاکید می‎کنند که حکومت باید در برابر رفع چالش‎ها در خصوص حقوق بشر اقدامات جدی عملی را روی دست گیرد.
نهادهای مدافع حقوق بشر تاکید می‎کنند که حکومت باید در برابر رفع چالش‎ها در خصوص حقوق بشر اقدامات جدی عملی را روی دست گیرد.

گفتنیست که حکومت افغانستان در نزدیک به پانزده سال گذشته در عرصه‎های تأمین حقوق مدنی و سیاسی دستآوردهای نسبی نیز داشته است؛ آزادی بیان و مشارکت سیاسی از دستآوردهای عمده بوده‎است.

اما نهادهای مدافع حقوق بشر تأکید می‎کنند که حکومت باید در برابر رفع چالش‎ها در خصوص حقوق بشر اقدامات جدی عملی را روی دست گیرد.

آنان می‎گویند که گسترش حاکمیت حکومت در سراسر کشور، تامین بهتر امنیت، مبارزه قاطعانه با فساد اداری و فرهنگ معافیت، تقویت حاکمیت قانون، تلاش جهت ایجاد فرصت‌های شغلی و تلاش جهت جلوگیری از خشونت علیه زنان و کودکان، از راهکارهای موثر در این ارتباط می‌باشد

سحر لیوال

مرتبط

XS
SM
MD
LG