لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

کابل شهر وحشت، سرقت‌های مسلحانه و اختطاف‌ها


شماری از باشنده‌گان کابل می‎گویند افزایش واقعات جنایی در شهر و برخی ولسوالی‎ها آنان را به آینده‌شان بی‌باور ساخته‎است.

آنان می‎گویند افزایش جرایم جنایی در این اواخر و ادامه این وضعیت آنان را نگران ساخته‎است.

این باشنده‌گان همچنان می‎گویند شاهد بوده‎اند که حتی در جریان روز دزدان مسلح دست به سرقت زده و حتی باعث قتل افراد می‎گردند.

نوید احمد یک باشنده شهر کابل که خود نیز با دزدان مسلح روبرو شده‎است روز یکشنبه به رادیو آزادی چنین گفت:

"در جریان شب واقعات دزدی زیاد اتفاق می‎افتد، گروه‎های که موترها را دزدی می‎کنند و کیسه‌بران در این وقت زیاد اند. من نزدیک به بیست شب قبل به طرف شهر روان بودم، شام بود زمانی که در موتر بالا شدم در موتر دزدان نشسته بودند و در طول راه ناگهان مرا زدند تفنگچه و چاقو نیز با آنان بود تهدیدم کردند و گفتند هر چه در جیب‌هایت داری برای ما بده."

چهارشنبه هفته گذشته دزدان مسلح یک باشنده ناحیه نهم شهر کابل را حوالی ساعت هفت و سی شام با ضرب چاقو به قتل رسانیده و یک همراه اش را زخمی ساختند.
چهارشنبه هفته گذشته دزدان مسلح یک باشنده ناحیه نهم شهر کابل را حوالی ساعت هفت و سی شام با ضرب چاقو به قتل رسانیده و یک همراه اش را زخمی ساختند.

همچنان یک باشنده دیگر شهر کابل به رادیو آزادی گفت با افزایش جرایم جنایی در کابل مردم نسبت به آینده‌شان بی‌باور شده‎اند.

او افزود:

"دزدی، قتل و تجاوزهای جنسی واقعاً شهروندان افغانستان را در کنار آن که پریشان ساخته نسبت به آینده‌شان بی باور ساخته‌است."

نگرانی‌ها از افزایش واقعات جنایی در شهر کابل در حالی مطرح می‌شود که چهارشنبه هفته گذشته دزدان مسلح یک باشنده ناحیه نهم شهر کابل را حوالی ساعت هفت و سی شام با ضرب چاقو به قتل رسانیده و یک همراه‌اش را زخمی ساختند.

پیش از این یک دختر بنام نازیلا که شاگرد صنف دهم مکتب بود در ناحیه هفتم شهر کابل از سوی پسر عمه‌اش با ضرب گلوله کشته شد.

هاشمی: در بسیار موارد دزدان با پرداخت رشوت دوباره آزاد می‎شوند.
هاشمی: در بسیار موارد دزدان با پرداخت رشوت دوباره آزاد می‎شوند.

از سوی هم نعمت‌الله هاشمی یک عضو شورای ولایتی کابل به رادیو آزادی گفت که عدم اقدامات قوی از سوی نیروهای امنیتی در برابر جرایم جنایی و عدم مجازات مجرمین از عوامل بیشتر شدن جرایم است.

وی گفت در بسیاری موارد دزدان با پرداخت رشوت دوباره آزاد می‎شوند.

او افزود:

"فساد وجود دارد، اگر یک شهروند کابل یک مجرم را معرفی می‎کند به نهادهای امنیتی در همان‌جا رشوت اخذ شده دوباره آزاد می‎شوند، هزاران جنایتکار از نهادهای عدلی و قضایی رها شده و دوباره با جرأت بیشتر به جرایم دست می‎زنند."

اما فریدون عبیدی رئیس مبارزه با جرایم جنایی قوماندانی امنیه کابل به رادیو آزادی گفت سطح جرایم در چند ماه اخیر نسبت به گذشته در کابل کاهش یافته‎است.

عبیدی: در تمامی ابعاد کار و تلاش جدی جریان دارد.
عبیدی: در تمامی ابعاد کار و تلاش جدی جریان دارد.

او افزود:

"تحرکات پولیس و سایر نیروهای امنیتی در کابل بسیار جدی و شدید شده در تمامی ابعاد کار و تلاش جدی جریان دارد اخیراً تعداد زیادی از باندهای جرمی بخصوص سارقین و قاتلین بازداشت شده‎اند و سطح جرایم در کابل کاهش پیدا کرده‎است."

آقای عبیدی گفت پولیس کابل در شش ماه گذشته شش صد تن را در پیوند به جرایم مختلف بازداشت کرده‎است.

وی به باشنده‎های کابل اطمینان داد که برای امنیت هرچه بهتر شان تلاش می‎شود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG