لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

شهروندان کابل: پولیس در جلوگیری قضایای جنایی بی‌پروایی می‌کنند


شماری از باشنده‎گان شهر کابل از افزایش رویدادهای جنایی در پایتخت نگران هستند.

آنان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفتند، از چندی بدین‌سو، شاهد اختطاف افراد، قتل و سرقت‎های مسلحانه هستند.

باشنده‎گان بخش‎های مختلف شهر کابل می‌گویند همه روز در منطقه که زنده‎گی می‎کنند که شاهد رویدادهای جنایی چون، قتل، دزدی‎های مسلحانه و اختطاف افراد می‎باشند.

آنان نیروهای پولیس را در برقراری امنیت در شهر کابل مورد انتقاد قرار می‎دهند و می‎گویند، به علت بی‌پروایی نیروهای امنیتی، از چنین رویدادها حتی به پولیس نیز شکایت کرده‎نمی‎توانند.

پولیس کابل
پولیس کابل

احسان‌الله جوانی که خود در ساحه مکروریان شهر کابل از این رهگذر متضرر شده‎است می‎گوید:

"یک یا دو ماه پیش یک گروه مرا ایستاد کرد چند چاقو بر بدنم زدند و پول و تیلیفون‌ام را گرفتند تا هنوز معلوم نیست که کی‎ها بودند و دولت هم از این قضایا خبر نیست."

افزایش رویدادهای جنایی درحالی نگرانی باشنده‎گان پایتخت را برانگیخته‎است که این شهر در روزهای اخیر شاهد رویدادهای گوناگون جنایی بوده‎است.

دو تن دیگر از باشنده‎گان کابل در باره این‎که در روزهای اخیر شاهد قتل دوستان‌شان بوده‎اند و دولت در تأمین نظم شهر و مصونیت شهروندان چه باید بکند، می‎گویند:

"فرید هستم باشنده خیرخانه، در این اواخر زیاد جوانان حتی چند دوست خودم را بخاطر پول و موتر شان به قتل رساندند و دولت اصلاً توجه ندارد."

"مأمورهایی را باید مقرر کنند که مشخص برای جلوگیری از جرم و جنایت پیگیری کنند و مخفی باشند تا از چنین رویدادها جلوگیری شود."

رویدادهای جنایی در شهر کابل تنها به دزدی و اختطاف شماری از باشنده‎های این شهر از سوی افراد و گروه‎های مسلح خلاصه نمی‎شود بلکه قتل نازیلا دختر سیزده ساله در ساحه باغ رئیس را می‎شود از دیگر رویدادهایی دانست که نگرانی‎ها را بیشتر ساخته‎است.

خانواده این دختر می‎گویند نازیلا صنف دهم لیسه سلطان راضیه بود و روز دوشنبه هنگامی که بسوی مکتب در حرکت بود از سوی پسر عمه‌اش به قتل رسید.

در کنار این، قتل یک جوان با فیر گلوله در منطقه خیرخانه شهر کابل از سوی افراد ناشناس، از دیگر رویدادهای جنایی است که در روزهای اخیر رخ داده‎است.

اما مقام‎های امنیتی کابل بیشتر این رویدادها را برخواسته از مشکلات خانواده‎گی و ناموسی می‎خوانند.

عبیدی: حادثاتی رخ داده‎است، اما این واقعات سازمان یافته نیست.
عبیدی: حادثاتی رخ داده‎است، اما این واقعات سازمان یافته نیست.

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرم‎های جنایی قوماندانی امنیه کابل در این باره به رادیو آزادی می‎گوید:

"حادثاتی رخ داده‎است، اما این واقعات سازمان‌یافته نیست. رویدادی که در ناحیه هفتم رخ داده‎است، خشونت فامیلی است که توسط پسر عمه‌اش اتفاق افتاده‎است و متهم گرفتار شده و همینگونه در برابر دیگر قضایا پولیس تلاش‎های خود را داشته‌است و بیشتر عاملین قضایا گرفتار شده و آنانی‎که گرفتار نشده‎اند زیر پیگرد قرار دارند."

با این همه، شماری از کارشناسان امنیتی به این باور اند که رویدادهای جنایی در شهر کابل به گونه بی‌پیشنه افزاش یافته‎است.

زلمی وردک یکی از این کارشناسان موجودیت و کاربرد اسلحه غیر قانونی را از سوی افراد، علت اصلی افزایش و بروز چنین رویداد‎ها می‎داند.

وی افزود:

"جرایم سازمان‌یافته و غیر سازمان‌یافته هر دو در شهر کابل وجود دارد، سازمان‌یافته بخاطر پیشبرد اهداف ستراتیژیک از سوی این گروه‎ها و غیر سازمان‌یافته که از روی اجبار صورت می‎گیرد. بناً اگر پولیس به این مسئله توجه جدی نکند و دولت متوجه این مسئله نشود، اوضاع روز تا روز بحرانی و خطرناک خواهد شد و اداره کردن آن دشوار خواهد بود."

وردک می‎گوید، برخی از این رویدادهای جنایی سازمان دهی شده بوده‎است و برخی دیگر آن اهداف مشخصی را دنبال می‎کند.

او تأکید می‎کند که اگر جلو چنین رویدادها گرفته نشود، افزایش آن خطرناک بوده و نتایج ناگواری در پی خواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG