لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

احمدزی: دوستم به وظیفه‌اش توجه ندارد، سرنوشت‌اش روشن شود


شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‎گویند که معاون اول رئیس جمهور در دو ماه گذشته در جلسات مهم حکومت شرکت نکرده‎است.

آنان از بی‌توجهی دوستم به وظایف‌اش انتقاد کرده می‎گویند که عدم حضور وی در جلسات کابینه و حکومت سبب عقب‌مانی کارها شده‎است.

نذیر احمدزی یک عضو این جرگه امروز به رادیو آزادی گفت که آقای دوستم هیچ توجه به وظیفه‌اش ندارد.

وی از رئیس جمهور خواست تا سرنوشت آقای دوستم را روشن سازد.

احمدزی گفت که کشور نیاز به کار بیشتر رهبران سیاسی دارد اما آقای دوستم هیچ پابندی به وظیفه‌اش ندارد و این خلاف قانون اساسی است.

احمدزی: آقای دوستم هیچ توجه به وظیفه اش ندارد.
احمدزی: آقای دوستم هیچ توجه به وظیفه اش ندارد.

او افزود:

"معاون اول رئیس جمهور هیچ توجهی به وظیفه‌اش ندارد، دو ماه می‎شود که در جریان هیچ مسایل قرار ندارد، واقعاً یک خلا را بوجود آورده و می‎بینیم که کشور بسوی بحران در حرکت است و نتیجه آن نیز از ناهماهنگی رهبران است."

در دو سال گذشته با تشکیل حکومت وحدت ملی، آقای دوستم چندین بار به منظور رهبری جنگ با مخالفین مسلح به شمال کشور رفته و به گفته حقوق‌دانان این اقدامات آقای دوستم خلاف لایحه وظایف‌اش می‌باشد.

حدود دو ماه پیش، پس از این‌که احمد ایشچی والی پیشین جوزجان علیه آقای دوستم و چند تن از محافظین‌اش ادعای مبنی بر آزار و اذیت به لوی سارنوالی ارائه نمود، دوستم به وظیفه‌اش حاضر نگردیده‎است و در هیج یک از جلسات حکومتی و دولتی اشتراک ننموده‎است.

احمد ایشچی
احمد ایشچی

خواستیم نظر ریاست جمهوری را در این مورد داشته باشیم اما دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این مورد از صحبت خودداری نمود.

خواستیم تا نظر دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری را نیز داشته باشیم با تماس‎های مکرر مؤفق به این هم نشدیم.

در قانون اساسی افغانستان وظایف رئیس جمهور مشخص شده‎است اما وظایف معاونین وی مشخص نیست و تنها گفته شده که در صورت غیابت و وفات رئیس جمهور صلاحیت‎های وی به معاون اول‌اش محول می‎شود.

شماری از حقوق‌دانان تأکید دارند که در قانون اساسی وظایف و صلاحیت‎های معاونین رئیس جمهور واضح نشده و باید یک طرزالعمل از سوی حکومت ایجاد شود تا آنان به مردم پاسخگو باشند.

رنجبر: هرکس هرچه دل اش خواست انجام می‎دهد.
رنجبر: هرکس هرچه دل اش خواست انجام می‎دهد.

کبیر رنجبر روز پنجشنبه به رادیو آزادی چنین گفت:

"هنوز یک سیستمی ایجاد نشده که مکلفیت شخصیت‎های که در پست‎های بلندرتبه دولتی استند مطابق قانون تسجیل شود، همین موضوع یک خلاست که اصلاً وجود ندارد و هرکس هرچه دل‌اش خواست انجام می‎دهد."

به گفته وی، روشن نبودن مسئولیت و صلاحیت‎های افراد بلندپایه دولتی یک خلا را ایجاد کرده و سبب فعالیت‎های خودسر آنان شده‎است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG