لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

باشندگان جوزجان خواهان ادامه فعالیت‌های ICRC در افغانستان شدند


در حالیکه روز گذشته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ فعالیت هایش را در افغانستان به حالت تعلیق در آورد و منتظر روشن شدن بررسی‌ها در رابطه به قتل کارمندانش است، شماری از باشندگان ولایت جوزجان در رابطه واکنش نشان داده و کشته شدن کارمندان این سازمان را از سوی افراد مسلح تقبیح کردند.

آن‌ها هم چنان از این کمیته خواستند تا فعالیت‌های بشر دوستانه‌اش را در افغانستان از سر گیرد.

محمد امین یک تن از باشندگان شهر شبرغان به رادیو آزادی گفت از تعلیق فعالیت کمیته صلیب سرخ آسیب پذیر ترین مردم متضرر می‌شوند.

وی در مورد افزود:

" ما این عمل هراس افگنان را تقبیح می‌کنیم که این عمل، عمل انسانی نیست بخاطری‌که صلیب سرخ به آسیب دیده‌ها کمک می‌کند. چنانچه که این سازمان در جهان دست باز دارد، این سازمان نباید کمک هایش را با مردم افغانستان قطع کند. زیرا کمک‌های صلیب سرخ ضرورت است."

عبدالبصیر صانع یک تن دیگر از باشندگان شهر شبرغان نیز به این ارتباط می‌گوید:

" چونکه در شرایط فعلی مردم ما را هم جنگ تهدید می‌کند و هم حوادث طبیعی که مشکلات فراوان را به بار آورده‌است و من خواهش می‌کنم که کمیته صلیب سرخ دوباره به فعالیت هایش ادامه دهد."

مردم می‌گویند تعلیق فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌تواند تأثیر ناگوار بر زندگی افغان‌های آسیب دیده از جنگ و حوادث طبیعی داشته باشد.

شش تن از کارمندان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز چهارشنبه گذشته در ولسوالی قوش تپه ولایت جوزجان از سوی افراد مسلح ناشناس کشته و دو تن دیگر شان ربوده شدند. مقامات این ولایت می‌گویند که از سرنوشت افراد ربوده شده تا هنوز اطلاعی در دست نیست.

بر اساس گزارش مسئولان کمیته صلیب سرخ، این نهاد از ۳۰ سال به این‌سو کمک‌های بشر دوستانه را در حالات بحرانی برای مردم فراهم کرده و همکار روز های دشوار افغان‌ها بوده‌است.

هر چند رحمت الله ترکستانی قوماندان امنیه و لطف الله عزیزی والی جوزجان گفته‌اند که قتل کارمندان صلیب سرخ در این ولایت توسط گروه داعش صورت گرفته اما مسئولان کمیته بین‌المللی صلب سرخ می‌گویند هنوز بررسی‌ها تکمیل نشده تا مشخص شود که کدام گروه در پشت این قضیه قرار دارد.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG