لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

اشرف غنی: جنگ افغانستان، جنگ اعلام ناشدۀ دولت با دولت است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته‌است که این‌کشور درگیر جنگ داخلی نه بلکه درگیر یک جنگ پیچیده‌است.

آقای غنی این را در سخنرانی خود در جریان پنجاه و سومین نشست امنیتی مونشن یا مونیخ دیشب در جرمنی گفت و افزود که افغانستان در خط مقدم نبرد علیه تروریزم قرار دارد و با ۲۰ گروه تروریستی در حال مبارزه‌است.

او که در بارۀ مبارزه با افراط‌گرایی رادیکال و تروریزم صحبت می‌کرد، در مورد پیچیده بودن جنگ روان در افغانستان این‌گونه توضیح داد:

"این یک جنگ داخلی نیست. این جنگ مواد مخدر، جنگ تروریزم و همچنین جنگ اعلام ناشدۀ دولت با دولت است."

اشارۀ رئیس جمهور غنی از جنگ اعلام ناشده دولت با دولت به کدام کشور است؟

محمد شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان
محمد شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان

محمد شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان که اکنون در واشنگتن پایتخت ایالات متحده‌است در گفت‌وگوی تیلیفونی با رادیو آزادی چنین پاسخ داد:

"این‌ها از سه کشور نگران استند. از مداخلات مستقیم نخست پاکستان، بعداً ایران و حتی می‌بینیم که روسیه به نحوی در امورات افغانستان مداخله می‌کند. به همین خاطر، آقای غنی هم به این عقیده‌است که این جنگ نه‌تنها در مقابل افغانستان بلکه در مقابل متحدین افغانستان و باالخصوص در برابر ایالات متحده امریکا هم است."

جنرال جان نیکلسن فرمانده نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان هم در نهم ماه فبروری به کمیتۀ خدمات نظامی سنای امریکا در مورد مداخلۀ بازیگران خارجی از جمله، پاکستان، ایران، و روسیه در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

رئیس جمهور غنی در ادامۀ سخنرانی دیشب خود گفت که حمله‌های اخیر در هلمند، کابل و کندهار در افغانستان و همچنین در لاهور و ایالت سند پاکستان نشان دادند که فرق بین تروریست خوب و بد وجود ندارد.

اشرف غنی: فرق بین تروریست خوب و بد وجود ندارد
اشرف غنی: فرق بین تروریست خوب و بد وجود ندارد

او افزود:

"تا زمانی‌که فرق میان تروریست خوب و بد حفظ شود، همۀ ما بازنده ایم. اما، اگر این فرق را قایل نشویم و به پا خیزیم و نیروهای خود را مشترکاً بسیج سازیم، می‌توان این پدیده را مهار کرد."

دقایقی بعد از پایان سخنرانی رئیس جمهور غنی، وزیر دفاع پاکستان در یک مباحثه در حاشیۀ کنفرانس امنیتی مونشن اشتراک کرد.

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان
خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان

خواجه محمد آصف بر تلاش‌های مشترک میان کابل و اسلام‌آباد برای برقراری صلح در منطقه تأکید کرد و افزود:

"من با رئیس جمهور افغانستان موافقم که طالبان خوب و بد وجود ندارد، همۀ‌شان بد اند. تروریست با هر نام و نشان که باشد، بد است. پاکستان از تلاش‌های روان برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان کاملاً حمایت می‌کند."

با وصف این اظهارات مقام‌های ارشد پاکستانی، مقام‌های افغان همواره پاکستان را به ناصادق بودن در امر برقراری صلح در افغانستان متهم کرده‌اند.

در پی حمله‌های خونین در هلمند و کابل و کندهار، بیش از یک ماه پیش، رئیس جمهور غنی گفته بود که عاملان این حمله‌ها آزادانه در پاکستان فعالیت دارند و پاکستان در برابر این گروه‌ها تا حال هیچ اقدام نظامی نکرده‌است.

اما، وزیر دفاع پاکستان دیشب در جرمنی گفت که نیروهای امنیتی این‌کشور با راه اندازی عملیات نظامی در ماه جون ۲۰۱۴ شورشیان را در وزیرستان شمالی سرکوب و لانه‌های امن‌شان را نابود کردند.

پیام رئیس جمهور غنی در امر مبارزه با تروریزم روشن بود:

"ما می‌توانیم در برابر تروریزم پیروز شویم، پیروز خواهیم شد و باید هم شویم. چون که زندگی و سلامتی نسل‌های آینده به این پیروزی وابسته است."

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی و احمد اکلیل حکیمی وزیر مالیه در ترکیب هیئت همراه رئیس جمهور افغانستان استند.

رئیس جمهور غنی روز پنجشنبه کابل را به مقصد جرمنی ترک کرد.

نشست امنیتی مونشن با اشتراک سران بیش از ۳۰ کشور جهان روز جمعه آغاز شد و امروز یکشنبه به پایان می‌رسد.

در پنج دهه گذشته، کنفرانس امنیتی مونشن بحث‌ها در مورد چالش‌های عمدۀ امنیتی جهان را سازماندهی کرده‌است.

این کنفرانس همه ساله در ماه فبروری بیش از ۴۵۰ تن از تصمیم گیرندگان ارشد را از سراسر جهان گردهم می‌آورد.

سران حکومت‌ها، وزیران، اعضای پارلمان‌ها، شخصیت‌های برجسته از سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیر حکومتی و همچنین نماینده‌گان بخش‌های صنعتی، دانشمندان و اعضای جامعه مدنی در کنفرانس امنیتی مونشن در بارۀ چالش‌های امنیتی حال و آینده بحث می‌کنند.

XS
SM
MD
LG