لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

عبدالله در اشاره به پاکستان: نیروهای افغان حق دفاع از خاک‌شان را دارند


رئیس اجرائیه افغانستان با اشاره به اقدامات اخیر از سوی پاکستان می‎گوید شیوه‎های تهدید آمیز نتیجه نداده و راه حل اساسی قضیه افغانستان و پاکستان همکاری صادقانه میان دو کشور است.

او می‎گوید با آن‌که حکومت خواهان داشتن روابط نیک با همسایه‎ها می‎باشد نیروهای امنیتی افغان نیز حق دفاع از کشورشان را دارند.

عبدالله عبدالله به روز دوشنبه در نشست شورای وزیران در عکس‌العمل به راکت پراگنی‎های اخیر از سوی پاکستان گفت که برای حل قضایای دو کشور تهدید نه بلکه باید همکاری صادقانه وجود داشته باشد.

عبدالله: در دفاع این‎ها حق دارند که دست به اقدام بزنند.
عبدالله: در دفاع این‎ها حق دارند که دست به اقدام بزنند.

او افزود:

"متأسفانه تشنج در طول خط اضافه شده و حوادث صورت گرفته که باعث نگرانی مردم ما است اما به مردم افغانستان این اطمینان را می‎دهیم که در حالی‎که افغانستان در صدد تأمین روابط خوب همسایگی با همه همسایه‎های خود بوده و نیروهای امنیتی ما دفاع از سزمین وظیفه‌شان است و در دفاع این‎ها حق دارند که دست به اقدام بزنند."

رئیس اجرائیه همچنان از نیروهای امنیتی خواست تا اقدامی را انجام ندهند کهسبب تشنج در دو طرف خط می‎گردد، انجام ندهند.

در همین حال والی ننگرهار از اعزام نیروهای تازه نفس به مناطق سرحدی خبر می‎دهد.

پس از حمله اخیر در زیارت لعل شهباز قلندر در شهر کراچی پاکستان، آن کشور در اعتراض به این موضوع، دروازه‎های تورخم و سپین بولدک را مسدود کرد، و حملات راکتی را بر مناطق شرقی افغانستان از نزدیک به یک هفته همچنان ادامه می‎دهد.

از سوی هم اردوی پاکستان پس از وقوع انفجارات، افغانستان را متهم به حمایت از نیروهای مخالف حکومت پاکستان کرد که در افغانستان زندگی می‎کنند، ادعای که از سوی حکومت افغانستان بی‌اساس خوانده شد.

رئیس اجرائیه افغانستان اطمینان داد که هیچ گروهی تروریستی درین کشور زاده نشده و افغانستان هیچ وقتی تروریزم را به حیث یک وسیله پیش برد سیاست خارجی‌اش استفاده نکرده‎است.

از سوی هم مسئولان و باشنده‌گان ننگرهار و کنر می‎گویند که از روز پنجشنبه به این‌طرف صدها راکت از سوی نظامیان پاکستانی بالای ولسوالی‎های سرحدی پرتاب گردیده که سبب کشته و زخمی شدن شماری از مردم گردیده‎است.

محمد صافی رئیس شورای ولایتی کنر به رادیو آزادی گفت که تاحال به تعداد چهارصد راکت در ولسوالی‎های خاص کنر و سرکانو از سوی پاکستان اصابت کرده که در اثر آن یک زن و یک پسر پانزه ساله کشته و شماری هم زخم برداشته‎اند.

اعتراضات مردم علیه راکت پرانی پاکستان
اعتراضات مردم علیه راکت پرانی پاکستان

آقای صافی تأکید می‎کند که این راکت پراگنی‎ها هنوز هم ادامه داشته و صبح امروز چندین راکت به ولسوالی دانگام نیز اصابت کرده‎است.

او افزود:

"من شخصاً به صفت نماینده مردم می‎گویم که اگر این راکت پراگنی‎ها ادامه پیدا کند در شش ولسوالی ما که ولسوالی‎های سرحدی است مشکلات را بیشتر می‎سازد ما بالای حکومت تأکید می‎کنیم که این مشکل را از راه گفت‌وگو حل نماید."

درین حال ضیاالحق امرخیل رئیس نهاد ثبات ملی افغانستان اقدامات اخیر پاکستان را در خصوص مسدود نمودن دروازه‎ها میان دو کشور و انجام حملات راکتی محکوم کرده و تأکید می‎کند که این اقدامات خلاف موازین بین‌المللی صورت گرفته‎است.

این در حالیست که مسئولان محلی کنر و ننگرهار می‎گویند به اثر حملات راکتی پاکستان درین ولایات در کنار وارد شدن تلفات جانی به مردم صدها خانواده منازل مسکونی‌شان را ترک کرده و به مناطق دیگر منتقل شده‎اند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG