لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

والی سرپل: تروریستان بین‌المللی در سرپل در حال سربازگیری اند


مقامات سرپل از فعالیت گروه‌های تروریستی بین‌المللی در این ولایت ابراز نگرانی کرده، می‌گویند که یک شبکه تروریستی ازبکستان به رهبری پسر طاهر یولداش به تازگی در مرز میان جوزجان و سرپل فعالیت‌اش را آغاز کرده و در حال سربازگیری است.

ظاهر وحدت والی سرپل در مورد گفت:

" در پنج جبهه گسترده ما در ولسوالی‌های مختلف با مخالفین مسلح در جنگ هستیم، یک ولسوالی ما متأسفانه در دست آن‌ها قرار دارد. باید یادآور شوم که دهشت‌افگنان خارجی و بین‌المللی نیز در آن‌جا حضور دارند."

والی سرپل گفت که به جز ولسوالی بلخاب و مرکز سرپل در تمام ولسوالی‌های این ولایت مخالفین مسلح دولت فعالیت دارند و تعدادی زیاد از گروه‌های مختلف طالبان به گروه داعش که از حمایت مالی بیشتر برخودار است بیعت کرده و تعدادی هم در حال مذاکره با داعش اند.

ظاهر وحدت والی سرپل
ظاهر وحدت والی سرپل

وی در رابطه گفت:

"امروز داعش هم در این ولایت بیرق بلند کرده یک تعداد طالبان با داعش پیوسته اند و یک تعداد دیگر در حال مذاکره هستند و اگر این مذاکرات مثبت باشد قوت آن‌ها بیشتر می‌شود و ناامنی زیادتر خلق می‌کنند."

والی سرپل می‌گوید که از مدت یک و نیم سال به این طرف طالبان مسلح در ولسوالی کوهستانات این ولایت فعالیت داشته و مراکز تربیه تروریستان و جلب و جذب نیروهای ضد دولتی را ایجاد کرده‌اند.

آگاهان می‌گویند، سرپل یکی از ولایات کلیدی زون شمال بوده و با افزایش نا امنی در این ولایت به امنیت جوزجان، بلخ و فاریاب نیز صدمه وارد می‌شود.

ذبیح‌الله احساس یک‌تن از آگاهان امور سیاسی در شمال می‌گوید که افزایش حضور تروریستان خارجی در این ولایات باعث طولانی شدن ناامنی‌ها در سرپل و شمال کشور خواهد شد.

وی در مورد گفت:

"سرپل در یک موقعیت جغرافیایی قرار دارد که اگر نا امنی در این ولایت بیشتر شود ولایات دیگر در زون شمال نیز نا امن خواهند شد. ولسوالی کوهستانات که در دست جنگجویان ازبکستانی قرار دارد آن‌ها در این‌جا مراکز دهشت‌افگنی ایجاد کرده و تروریست تربیه می‌کنند."

این در حالیست که پیش از این مقامات امنیتی سرپل بار ها از افزایش نا امنی‌ها در این ولایت شکایت داشته و حکومت مرکزی را به عدم حمایت از حکومت محلی متهم کرده‌اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG