لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۶

جان مککین خواهان توجه اضطراری اداره ترمپ به اوضاع افغانستان شد


در یک زمانی که نا امنی ها در افغانستان در مقایسه با سال‎های گذشته بیشتر شده، رئیس کمیته خدمات نظامی در مجلس سنای امریکا سناتور جان مککین از رئیس جمهور امریکا خواسته‎است که به این کشور بیشتر توجه کند.

این سناتور پیشتاز امریکا از حزب جمهوری خواه در یک اعلامیه گفته‎است بخاطر این‎که افغانستان دوباره به هرج و مرج رو به رو نشود، به اقدامات رئیس جمهور امریکا نیاز می‎باشد.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

وی هشدار داده‎است که اگر به افغانستان توجه نشود حالات جاری در این کشور به یک ناکامی ستراتیژیک تبدیل خواهد شد.

وی گفته‎است، رئیس جمهور دونالد ترمپ و اداره وی باید با افغانستان همانگونه روش اضطراری و عاجلی را پیش بگیرند که در مبارزه با داعش در نظر دارند.

وی افزود:

" اشتباه نباید شود که افغان‎ها در برابر دشمن مشترک ما با جدیت از کشور خود دفاع می‎کنند. و این راهم باید درک کنیم که امریکا در افغانستان بر علیه دشمنان تروریست خود که مسئول حملات ۱۱ سپتمبر بودند، عملا در جنگ است."

مککین در یک زمانی در این مورد صحبت می‎کند که ماه گذشته فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان جنرال امریکایی جان نیکلسن به کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا گفت برای بیرون کردن افغانستان از حالت رکود فعلی به چندین هزار سرباز امریکایی و یا کشورهای دیگر ناتو نیاز می‎باشد تا بتوانند از قوای امنیتی افغان بهتر حمایت کنند.

مقامات امریکایی تا حال در مورد این خواسته جان نیکلسن چیزی نگفته‎اند.

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ در سخنرانی خود در این هفته در کانگرس بازهم از افغانستان نام نبرد، ولی گفت بر علیه گروه داعش در سرتاسر جهان با شدت مبارزه خواهد کرد.

مککین از این سخنان رئیس جمهور ترمپ ستایش نموده ولی تاکید کرد که اولویت‎های امریکا در افغانستان هم باید در صدر تلاش‎ها قرار داشته باشد.

این سناتور امریکایی در اعلامیه خود نا آرامی‎های اخیر را در افغانستان یاد آوری کردهو به حملات روز چهارشنبه در کابل اشاره نمود که بیش از ۲۰ کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگردر آن زخمی شدند.

او همچنان به سقوط یک ولسوالی دیگر در شمال افغانستان بدست طالبان اشاره نموده گفت:

"این وقایع به تعقیب حوادث رنج آور دیگر در افغانستان رخ داده‎اند."

مقامات وزارت دفاع امریکا در نظر دارند که در بهار سال جاری ۳۰۰ سرباز دیگر قوای بحری را به جنوب افغانستان بفرستند.

جان مککین و جنرال جان نیکلسن از این اقدام ستایش نموده ولی آن را کافی نمی‎دانند.

وی همچنان می‎گوید:

"می خواهد رئیس جمهور ترمپ از فرصت استفاده کرده حالات فعلی را در افغانستان تغییر دهد و بالاخره به قوماندانان نظامی امریکا منابع و صلاحیتی مهیا شود که آن‎ها برای گرفتن ابتکار جنگ با دشمنان به آن نیاز دارند."

هم اکنون ۸۵۰۰ سرباز امریکایی و در حدود ۵ هزار سرباز کشورهای دیگر ناتو در افغانستان مستقر اند که مصروف تعلیم و تربیه و مشوره به قوای افغان می‎باشند.

XS
SM
MD
LG