لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

دانشیار: کشت کوکنار در ۱۳۹۵ در افغانستان ده درصد افزایش یافته‌است


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید، به دلیل نا امنی‌ها در این‌کشور برنامه تخریب کشت کوکنار در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بگونه کامل عملی نشده‌است.

محمد حنیف دانشیار سخنگوی این وزارت روز شنبه در نشست گزارش دهی سخنگویان حکومت گفت، هنوز هم کوکنار در بسیاری ولایات افغانستان که دسترسی حکومت در آنجا کمتر است، کشت می‌شود.

آقای دانشیار هر چند واضح نساخت که در سال جاری خورشیدی در چند هکتار زمین کوکنار کشت شده، اما تاکید کرد که در برخی ولایات نا امن مانند هلمند هیچ فرصتی برای تخریب کشت کوکنار موجود نبوده‌است.

وی گفت:

" در ولایت بادغیس ما شاهد بیش از ۱۷ هزار هکتار زمین کشت کوکنار هستیم و چند ولایت که متأسفانه آنجا فرصت برای کار و بار مواد مخدر ایجاد شد و در عین زمان سقف بلند ناامنی مانع برنامه‌ها بود. ما در کل گزارش را که در سال ۱۳۹۵ داریم شاهد ده درصد افزایش در کشت کوکنار هستیم."

سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، در اکثر ولایات مخالفین مسلح دهاقین را وادار به کشت کوکنار می‌کنند و در برخی حالات افراد وابسته به مخالفین مسلح تبلیغات تشویقی را انجام می‌دهند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در سفر به مسکو با مقامات آن کشور در رابطه به مبارزه علیه کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر صحبت کرده است.

مقامات آن کشور گفته اند که روسیه حاضر است تا برای محو تروریزم و مواد مخدر کمک‌هایش با افغانستان را ادامه دهد.

از سوی هم خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر در این نشست گفت که از آغاز سال روان تا کنون این مرکز به ۴۴۸ قضیه و ۵۶۵ مظنون در پیوند به این قضایا رسیدگی کرده‌است.

وی افزود:

" در میان آنان ۲۳ تن مؤظفین امنیتی وزارت‌های دفاع و داخله، ۱۰ تن از طبقه اناث و ۵ تبعه خارجی شامل می‌باشند."

آقای موحد می‌گوید، ولایات ننگرهار با داشتن ۷۳ قضیه، کابل با داشتن ۶۶ قضیه، کندهار ۴۷ قضیه، هرات ۳۸ قضیه و نیمروز با داشتن ۳۱ قضیه از ولایات با بیشترین قضایای جرمی مواد مخدر می‌باشند.

از سوی هم شماری از کارشناسان می‌گویند حکومت افغانستان همواره در بخش محو کشت کوکنار و بازداشت قاچاقبران آن ناکام بوده‌است.

جنرال خدایداد وزیر سابق مبارزه با مواد مخدر و یکتن از این کارشناسان در مورد چنین می‌گوید:

جنرال خدایداد وزیر سابق مبارزه با مواد مخدر و یکتن از کارشناسان
جنرال خدایداد وزیر سابق مبارزه با مواد مخدر و یکتن از کارشناسان

" اگر دولت افغانستان پلان امحای کشت کوکنار را روی دست بگیرد و قوای مسلح افغانستان و اعضای شورای ملی در این پلان سهم بگیرند این مشکل حل می‌گردد."

پیش از این بارها در سطح ملی و بین‌المللی از ادامه کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی شده‌است.

اما مقامات افغان همواره گفته اند که در امر مبارزه با این پدیده باید تلاش‌ها و همکاری‌های منطقه‌یی و جهانی افزایش یابد.

جنرال خدایداد وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر نیز تاکید می‌کند تا زمانیکه حکومت افغانستان در همکاری با کشورهای منطقه و جهان برنامه‌های محو کشت کوکنار و گرفتاری قاچاقبران بزرگ مواد مخدر را تطبیق نکند مشکل کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان برطرف نخواهد شد.

فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG