لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

روسیه اتهامات امریکا مبنی بر کمک این‌کشور با طالبان را رد کرد


روسیه، اتهامات امریکا و ناتو را رد کرد که گویا مسکو شورشیان طالب در افغانستان را کمک نظامی می‌کند.

طالبان در حال حاضر بر علیه حکومت افغانستان و نیرو‌های نظامی به رهبری ناتو در این‌کشور در نبرد اند.

ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان می‌گوید، این اتهام امریکا کاملاً نادرست است. او که با خبرگزاری آر آی‌ ای روسیه صحبت می‌کرد گفت: "این ساخت و بافت آن‌ها است."

ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان

وی افزود:

"همانطور که ما بار‌ها تأکید کرده‌ایم، نظامیان و سیاستمداران امریکایی به خاطر توجیه شکست‌شان در جنگ افغانستان چنین اتهامات را وارد می‌کنند که توضیحی به جز این ندارند."

پیش از این، جنرال کرتیس اسکارپاروتی قوماندان امریکایی نیروهای ناتو در اروپا روز پنجشنبه در واشنگتن گفت، او شاهد نفوذ روز افزون روسیه در منطقه به شمول افغانستان است.

او که در نشست کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا صحبت می‌کرد گفت، مسکو احتمالاً طالبان را اکمالات می‌کند.

قبل از این، وزارت دفاع افغانستان گفته بود که در ارتباط به کمک روسیه با طالبان تحقیق می‌کند. هر چند نتایج تحقیقات آنها تاکنون واضح نیست، اما یک عضو ارشد ولسی جرگۀ افغانستان می‌گوید که آن‌ها در مورد کمک نظامی و اکمالاتی روسیه به طالبان کدام شک و تردید ندارند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه که با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، در تمامی ولایت افغانستان سلاح و مهمات روسی به دست جنگحویان طالبان دیده می‌شوند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه

وی افزود:

"ما پیشتر هم یادآور شده بودیم، شش ماه پیش هم چنین نگرانی داشتیم و یک سال پیش هم گفته بودیم که روسیه همراه طالبان و مخالفین حکومت افغانستان کمک می‌کند. اکنون همه افغان‌ها از آن آگاه شده و این سلاح‌ها به دسترس سکتور امنیتی افغانستان هم رسیده و حتی در مارکیت آزاد هم فروخته می‌شود. در زمینه کمک روسیه به طالبان افغان کدام شک و تردید وجود ندارد."

کمک روسیه به مخالفین مسلح حکومت افغانستان در زمانی مطرح می‌شود که هفته گذشته مشاور امنیت ملی افغانستان در دیدارش با مقام‌های روسیه روی مبارزه با تروریزم و دهشت افگنی گفت‌وگو کرد.

آقای احمدزی گفت، مشاور امنیت ملی افغانستان در باره موجودیت سلاح کمک شدۀ روسیه به طالبان افغان آگاه است و حتماً این موضوع را با مقام‌های امنیتی روسیه مطرح کرده‌است.

مشاور امنیت ملی افغانستان قبلاً در مصاحبه با رادیو آزادی گفته بود که نگرانی‌ها در مورد طالبان را با مقام‌های روسیه مطرح کرده و مقام‌های روسی در رابطه با طالبان موقف مشابه به افغانستان را اختیار کرده‌اند.

محمد حنیف اتمر افزود، مقام‌های روسیه تأکید کردند که تماس‌شان با طالبان صرف به خاطر تشویق آن‌ها به صلح با شرایط حکومت افغانستان می‌باشد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG