لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

وزیری: ممکن طالبان جهت تخریب روابط، سلاح‎ها را مارک ایران و روسیه زده باشند


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که در مورد سلاح‎های دست داشته طالبان با مارک‎های روسی و ایرانی تحقیق می‎کند.

این وزارت در پیوند به سلاح‌های دست داشته طالبان که مارک روسیه و ایران دارد ادعا می‌کند که ممکن این گروه به هدف تخریب روابط افغانستان با این دو کشور سلاح‌های خریداری شده در بازار آزاد را مارک‌گذاری کرده باشند.​

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که این موضوع حساس بوده و حکومت افغانستان در این زمینه بررسی دقیق را انجام می‎دهد.

وزیری: حکومت افغانستان در مورد دقیقاً تحقیق می‎کند.
وزیری: حکومت افغانستان در مورد دقیقاً تحقیق می‎کند.

او افزود:

"حکومت افغانستان در مورد دقیقاً تحقیق می‎کند که آیا به واقعیت این سلاح‎های که نزد مخالفین است ساخت روسیه است و از سوی روسیه داده شده‎است یا نه؟ سلاح‎های ساخت روسیه و مارک‎های ایرانی در بازار آزاد هم فروخته می‎شود و طالبان به‌خاطر این‎که مناسبات افغانستان با روسیه، ایران و دیگر ممالک همسایه خراب شود می‎توانند از بازار آزاد این سلاح‎ها را با مارک روسیه و ایران خریداری کنند."

آقای وزیری افزود، روسیه و ایران همیشه گفته‎اند که با طالبان مسلح کمک مالی نمی‎کنند اما اگر ثابت شود که این دو کشور مخالفین مسلح را حمایت مادی و تخنیکی می‎کنند در آن صورت به گفته وی حکومت افغانستان موقف‌اش در خصوص این مسئله را با رسانه‎ها در میان خواهد گذاشت.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که کمک با مخالفان مسلح دولت افغانستان از سوی هر کشوری که باشد به نفع منطقه نبوده و گویا تیشه زدن به ریشه خود است.

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که مقامات امنیتی فراه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفته‎اند که طالبان مسلح به اسلحه پیشرفته دست یافته‌اند که اکثریت آن‌ها ساخت روسیه اند.

محمد آصف ننگ والی فراه نیز گفته‎است، هنوز روشن نیست که این اسلحه از کدام طریق به طالبان رسیده‌است ولی مطمئن است که برخی کشورهای منطقه در این موضوع دست دارند.

این بار نخست نیست که از همکاری‎های روسیه و ایران با طالبان مسلح حرف زده می‎شود بلکه در این اواخر گزارش‎های متعددی بخصوص از ولایات غربی افغانستان در پیوند به نزدیکی این دو کشور با طالبان منتشر شده‎است.

حمیرا ایوبی نماینده مردم فراه در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح با اسلحه پیشرفته ساخت روسیه و ایران مجهز بوده که این کار مداخله آشکار این دو کشور در امور افغانستان خوانده می‎شود.

ایوبی: این‎ها با بهترین سلاح و مهمات ساخت روسیه مجهز استند.
ایوبی: این‎ها با بهترین سلاح و مهمات ساخت روسیه مجهز استند.

او افزود:

"متأسفانه سلاح‎های را که طالبان در دست دارند این‎ها با بهترین سلاح و مهمات ساخت روسیه مجهز استند از این معلوم می‎شود که روسیه و ایران مستقیماً در مسایل افغانستان دخیل بوده و مداخلات مستقیم خود را دارند."

برخی از اعضای شورای ملی افغانستان بارها گفته‎اند که ایران و روسیه سعی می‌کنند تا با استفاده از طالبان مسلح، داعش در افغانستان سرکوب شود.

برخی مقامات روسی نیز پیش از این برقراری رابطه با طالبان مسلح را تائید کرده‎اند اما مسکو و تهران گفته‎اند که با طالبان هیچگونه همکاری مالی و تخنیکی نداشته‎اند.

در این حال عتیق‌الله امر خیل یکی از آگاهان نظامی افغان به رادیو آزادی گفت که اگر حکومت افغانستان به موضوع نزدیکی برخی کشورهای منطقه با مخالفین مسلح به‌گونه جدی دست به کار نشود ممکن افغانستان به درد سر جدی‌تری روبرو گردد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG