لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

اتحادیه اروپا: موجودیت فساد باعث رجوع افغان‌ها به محاکم مخالفین شده‌است


اتحادیه اروپا در افغانستان میگوید، موجودیت فساد در ارگان‌های عدلی و قضایی کشور سبب شده تا مردم در مناطق دوردست برای حل قضایای‌شان بجای حکومت به مخالفین مراجعه کنند.

این اتحادیه می‎گوید، مردم در اکثر مناطق این کشور از بی‌عدالتی رنج می‎برند.

سخنگوی این اتحادیه روز یک‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت باید برای جلوگیری از فساد در ادارات قضایی به‌گونه جدی تلاش کند.

عبدالله یادگاری سخنگوی این اداره روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، مردم در اکثر ولایت‌ها سکتور قضایی را به دیده مراکز فساد می‎نگرند.

یادگاری: فساد در سکتور قضایی سبب شده تا مردم در مناطق دور دست به مخالفان مسلح مراجعه کنند.
یادگاری: فساد در سکتور قضایی سبب شده تا مردم در مناطق دور دست به مخالفان مسلح مراجعه کنند.

وی افزود:

"فساد در سکتور قضایی سبب شده تا مردم در مناطق دوردست به مخالفان مسلح مراجعه کنند و یاهم اینکه مخالفین، شورشیان و جنگسالاران از این موقع استفاده کرده و تصامیم‌شان را بالای مردم تحمیل کنند، به همین دلیل ما می‌گوییم که با فساد اداری مبارزه خواهد شد و سکتور قضایی از آن پاک شود تا حاکمیت حکومت در مناطق دوردست تأمین گردد."

آقای یادگاری از حکومت می‎خواهد تا برای تأمین حاکمیت‌اش در مناطق دوردست تلاش‌ها را در راستای مبارزه با فساد اداری تشدید بخشد.

اتحادیه اروپا در این زمینه اعلامیه را نیز به نشر رسانیده و به نقل از فرانس مایکل ملیبن سفیر هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان نوشته‎است که از بین بردن فرهنگ معافیت پایان بخشیدن فساد اداری است و به‌گفته وی حکومت باید افراد آلوده به فساد را از وظیفه برکنار و بجای آنان اشخاص شایسته را بگمارد.

در این اعلامیه همچنان آمده‎است که اتحادیه اروپا از ۲۶ ماه مارچ سال روان میلادی تا دوم ماه اپریل بر مسئله فساد در سکتور قضایی تمرکز خواهد کرد.

گزاش‌های مشابه پیش از این هم به نشر رسیده‎است و کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز مراجعه مردم به محاکم مخالفان مسلح به دلیل موجودیت فساد ارگان‌ها عدلی و قضایی حکومت را نگران کننده خوانده‎است.

برخی از گزارش‌های دیگر این را هم می‌رساند که افغان‌ها در برخی از ولسوالی‌ها حتی از نبود مراکز قضایی شکایت دارند.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تاز‌گی گفته‎است که برای ثبات امنیتی و اقتصادی و تطبیق صلح و موارد دیگر به تقویت سیستم قضایی نیاز است.

از سوی دیگر وزارت عدلیه افغانستان می‌گوید، برای جلوگیری از فساد ادارات مختلفی را ایجاد کرده که نتایج مثبتی را نیز به همراه داشته‎است.

امان ریاضت سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی این ادعا اتحادیه اروپا را رد نکرده گفت که در مناطق دوردست و ناامن چنین قضایا رخ می‎دهد.

او افزود:

"در دوردست‌ها جای که قانون تطبیق نمیشود و امنیت نیست ممکن مواردی باشد اما باید مراجعه بکنند و مواردی که به عنوان فساد میباشد اطلاع‌رسانی بکنند تا جلو آنرا بگیریم."

آقای ریاضت گفت، با همکاری اداره خاص مبارزه با فساد اداری به ۳۰۰ قضیه رسید‌گی کرده‎اند و دست‌آورد مثبت بوده‎است.

وی اطمینان می‎دهد که وزارت عدلیه تلاش‎های جدی را برای جلوگیری از فساد اداری آغاز کرده‎است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG