لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

دستاوردها و مشکلات حکومت افغانستان در آوردن صلح در سال ۱۳۹۵


سال ۱۳۹۵ در بخش پروسه صلح برای حکومت و شورای عالی صلح افغانستان یک سال پر چالش اما پر دست‌آورد خوانده شده‎است.

مسئولان شورای عالی صلح امضای موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی را از دست‌آوردهای مهم پروسه صلح درین سال می‎دانند.

با وجود شدت حملات و فشارهای جنگ از سوی گروه‎های مخالف مسلح در سال ۱۳۹۵ امضای توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی یکی از پیشرفت‎های مهم حکومت در بخش پروسه صلح خوانده می‎شود.

مسئولان شورای عالی صلح با آن‎که می‎گوید درین سال چالش‎های زیادی در برابر پروسه صلح وجود داشت اما حکومت توانست این توافق‌نامه را با رهبر حزب اسلامی یکی از گروه‎های مخالف امضا کند.

اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی این شورا می‎گوید برخی پیشرفت‎های دیگر نیز در سال ۱۳۹۵ در بخش صلح از سوی این شورا انجام شده‎است.

قاسمیار: موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به امضا رسید.
قاسمیار: موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به امضا رسید.

وی افزود:

"در مورد حزب اسلامی حکومت یک موضع سازنده را داشت و موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به امضا رسید که یک دست‌آورد آشکار و قابل لمس است برای مردم ما کمیته‎های ولایتی ما دست‌آورد هم داشتند در حدود یازده هزار نفر را به پروسه صلح جلب و جذب کردند."

توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی پس از گفت‌وگوها و مذاکره در ماه میزان سال ۱۳۹۵ میان رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار رهبر این حزب امضا شد و کمیته به هدف تطبیق موادات توافق‌نامه تعیین گردید.

آقای قاسمیار همچنان گفت با برخی گروه‎های مخالف دیگر نیز تماس‎های مستقیم و غیر مستقیم برای تشویق آنان به پروسه صلح وجود دارد.

اما وی کمبود امکانات مالی و مشکلات در بخش هیئت رهبری را بخشی از مشکلات شورای عالی صلح در سال ۱۳۹۵ عنوان کرد.

پروسه صلح در سال ۱۳۹۵ با رویدادهای خوش و با خوشی همراه بود.

امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، درگذشت پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح، فرشته خطاب کردن طالبان از سوی عبدالحکیم مجاهد یک عضو شورای عالی صلح، سفرهای هیئت شورای عالی صلح به برخی کشورها و برخی مسایل دیگر می‎تواند بخشی ازین رویدادها عنوان شود.

حکومت افغانستان پس از امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی از دیگر گروه‎های مخالف مسلح نیز خواست تا به این پروسه پیوسته و از جنگ و خونریزی دست بکشند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید تلاش‎ها از سوی حکومت برای تأمین صلح در کشور صورت گرفت اما باز هم طالبان مسلح به صلح نه‌پیوستند.

میثم: پروسه صلح تلاش‎های فراوان را داشته است.
میثم: پروسه صلح تلاش‎های فراوان را داشته است.

وی افزود:

"پروسه صلح تلاش‎های فراوان را داشته است تا گروه‎های افغانی و تروریستی که در تقابل با حکومت افغانستان قرار داشته به این پروسه بپیوندند شاید نیامدن این گروه‎ها از جمله طالبان مسلح به این پروسه به عنوان چالش در سال گذشته بوده‎است."

این در حالیست که حکومت افغانستان گفته‎است به طالبان که خواهان صلح اند دروازه‎های صلح و مذاکره را باز گذاشته اما گروه‎های که جنگ می‎خواهند آنان را نابود می‎سازد.

اما طالبان مسلح همواره بر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرده و تا هنوز به گفت‌وگو با حکومت افغانستان حاضر نشده‎اند.

برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان در مورد نقش حکومت در پیش‌برد پروسه صلح نظریات مختلف دارند.

نعمت‌الله غفاری یکی از اعضای این جرگه تائید می‎کند که حکومت تلاش‌هایش را در راستای تأمین صلح به‌خرچ داد اما کشورهای همسایه درین راستا همکاری صادقانه نکردند.

مجیدی: حکومت افغانستان نتوانست از فرصت‎های بوجود آمده درین سال برای تأمین صلح استفاده مؤثر نماید.
مجیدی: حکومت افغانستان نتوانست از فرصت‎های بوجود آمده درین سال برای تأمین صلح استفاده مؤثر نماید.

اما گل پاچا مجیدی یکی از اعضای دیگر این جرگه می‎گوید که حکومت افغانستان نتوانست از فرصت‎های بوجود آمده درین سال برای تأمین صلح استفاده مؤثر نماید.

وی افزود:

"ما امسال بسیار چانس‎ها را داشتیم که تا حال آن را از دست می‎دهیم و نتیجه هم نداده‎است بخصوص گروه‎های که حالا از پاکستان آزرده شده و عملاً در جنگ هستند و دست برداشتن آنان از جنگ بسیار حتمی و آسان است حکومت باید درین راستا گام‎های جدی بردارد که تا حال بر نداشته‎است."

در جریان سال ۱۳۹۵ نه‌تنها در داخل کشور، بلکه تلاش‎های در بیرون از افغانستان نیز به هدف تأمین صلح انجام شد و نشست‎های به همکاری کشورهای همسایه و منطقه برگزار گردید.

نشست گروه تماس از سوی سازمان همکاری‎های اسلامی در شهر جده عربستان، نشست ۶ جانبه مسکو در مورد صلح افغانستان با حضور نمایندگان از روسیه، چین، ایران، هند، پاکستان و افغانستان و نشست مؤسسه بین‎المللی پگواش را می‌توان بخشی ازین تلاش‎ها نامید.

شماری از کشورهای غربی به‌شمول امریکا نیز در خصوص پروسه صلح حمایت‌شان را از حکومت افغانستان اعلام داشته‎اند.

هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا که در ماه حوت به افغانستان آمده‎ بود گفت پروسه صلح در افغانستان باید همه شمول و تمام مردم این کشور در آن سهم داشته باشد.

از سوی هم محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خطاب به پاکستان گفت که خواهان روابط نیک با این کشور است اما پاکستان نباید از تروریزم به منظور رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده کند.

اما امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید که پاکستان در بخش تأمین صلح با افغانستان همکاری صادقانه را انجام نداده نخواست تا طالبان را به میز گفت‌وگو حاضر سازد.

حکومت پیشین حدود هفت سال قبل به هدف مذاکره و گفت‌وگو با گروه‎های مخالف مسلح آدرس را بنام شورای عالی صلح ایجاد کرده و برهان‌الدین ربانی را به حیث رئیس این دفتر تعیین کرد.

یک باشنده کابل: ما برای مردم می‎گویم که به خاطر خدا همه تان یکجا شوید و وطن را بسازید.
یک باشنده کابل: ما برای مردم می‎گویم که به خاطر خدا همه تان یکجا شوید و وطن را بسازید.

تشکیل این شورا یکی از پیشنهادهای عمده جرگه مشورتی صلح بود که در ابتدای سال ۲۰۱۰ برگزار شده بود.

اما با گذشت چندین سال از ایجاد شورای عالی صلح و تلاش‎های حکومت بخصوص در یک سال اخیر مردم در مورد این تلاش‎ها نظریات مختلف دارند.

سردار محمد و نسیم دو تن از باشنده‌گان کابل در مورد تلاش‎های حکومت در یک سال گذشته چنین می‎گویند:

"اشرف غنی رئیس جمهور ما تلاش کرد که صلح بیاید ما برای مردم می‎گویم که به خاطر خدا همه‌تان یکجا شوید و وطن را بسازید."

"دولت ما ضعیف است همین حالا در مرکز ولایات وضعیت خوب است اما در ولسوالی‎ها هنوز هم تروریست است نظر من همین است که دولت ما کمی قوت پیدا کند و صلح را تأمین کند."

در این حال سید اکبر آغا رهبر شورای راه نجات افغانستان و یکی از مقامات پیشین رژیم طالبان یکی از عوامل تأمین نشدن صلح در افغانستان را موجودیت افراد آغشته به فساد در حکومت می‎داند.

اکبر آغا: کسانیکه به فساد اداری در افغانستان دلبستگی دارند نمی‎خواهند که صلح درین کشور تأمین شود.
اکبر آغا: کسانیکه به فساد اداری در افغانستان دلبستگی دارند نمی‎خواهند که صلح درین کشور تأمین شود.

وی افزود:

"کسانی‌که به فساد اداری در افغانستان دلبستگی دارند نمی‎خواهند که صلح درین کشور تأمین شود برخی از افراد در کشور علاقه‌مند فساد اداری هستند و این پدیده را یک گزینه خوب می‎پندارند آن‎ها از مفاد شخصی‌شان گذشته نمی‎توانند حتی عزت بخشیدن به خود شان را در بی‌عزتی ملت می‎بینند."

سید اکبر آغا می‎گوید که طالبان یک قوت است و باید برای آنان در حکومت سهم داده شود.

کارشناسان سیاسی افغان با توجه به شدت گرفتن حملات اخیر در کابل و برخی ولایات دیگر می‎گویند که مسئله صلح در افغانستان یک موضوع پیچیده‎است و درین راستا باید نظریات موافق وجود داشته باشد.

داود مایار یکی ازین کارشناسان می‎گوید که برخی حلقات در داخل و بعضی از کشورهای خارجی به‌شمول پاکستان به‌خاطر تأمین اهداف‌شان در برابر پروسه صلح مشکل ایجاد کرده و نمی‎گذارند که گروه‎های مخالف با حکومت یکجا شوند.

مردم عام نیز می‎گویند افزایش نا امنی‎های اخیر آنان را نسبت به آینده‌شان نا امید ساخته و از حکومت می‎خواهند تا در سال جدید خورشیدی برنامه مؤثر را روی دست گیرد تا جنگ پایان یافته و صلح به صورت واقعی آن در کشور تأمین گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG