لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

امانی: مخالفین در جنگ کوهستانات از اسلحه حکومتی استفاده می‌کنند


مقامات در ولایت سرپل از حضور گسترده گروه‌های مختلف تروریستی و طالبان مسلح ابراز نگرانی کرده، می‌گویند که شبکه‌های بزرگ تروریستی در ولسوالی کوهستانات این ولایت مراکز تربیه انتحاری و تروریستان را ایجاد کرده‌اند.

ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل در صحبت با رادیو آزادی گفته‌است که طالبان مسلح و سایر گروه‌های دهشت‌افگن در ولسوالی کوهستانات برای خود پناهگاه امن ساخته و نیز از مساجد، مدارس و مکاتب به حیث پایگاه آموزش نظامی استفاده می‌کنند.

آقای امانی گفت، حکومت در جریان دو سال گذشته قادر به بازپسگیری این ولسوالی از چنگ طالبان مسلح نبوده‌است و حضور گسترده مخالفین دولت در این ولسوالی به امنیت تمام زون شمال تهدید ایجاد کرده‌است.

وی گفت:

"این ولسوالی را متأسفانه تا هنوز نتوانستیم بازپسگیری بکنیم و گروه‌های تروریستی قادر به این شده که ولسوالی را به مرکز آموزش و پرورش مبدل بسازند. در این‌جا چندین مرکز هراس‌افگنی ساخته شده‌است، اگر کوهستانات بازپسگیری نشود نه‌تنها به سرپل بلکه به سایر ولایات شمالی تهدید بزرگ خواهد بود."

ذبیح امانی می‌گوید با آن‌که شبکه‌های استخباراتی منطقه و کشور‌های همسایه افغانستان گروه‌های فعال در ولسوالی کوهستانات را حمایت نظامی می‌کنند، علاوه بر آن طالبان مسلح موجود در این ولسوالی با استفاده از سلاح حکومتی که در درگیری‌ها به دست آورده‌اند، دست به نا امنی می‌زنند.

امانی افزود:

"امروز طالب‌ها نه‌تنها با کلاشینکوف در برابر نیروهای امنیتی افغان می‌جنگند بلکه با وسایط زرهی، رنجر، دهشکه، پیکا و راکت در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند. جنگ افزار هم احتمال دارد از کشور‌های همسایه ما به آن‌ها بیاید و تجهیز و تمویل شوند."

با این حال مقامات در قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان می‌گویند، که به زودی جهت بازپس‌گیری ولسوالی کوهستانات عملیات «خالد ۹۶» را در سرپل راه اندازی خواهد کرد.

عبدالقهار آرام سخنگوی این قول اردو به رادیو آزادی گفت که تروریستان فعال در ولایت سرپل مورد حمایت شدید حلقات استخباراتی منطقه قرار دارند و برای تداوم جنگ در سرپل برای‌شان امکانات مالی و نظامی فراهم می‌کنند.

آقای آرام به این نظر است:

"این جنگ‌ها همیش خارج از افغانستان پلان می‌شود، خارج از افغانستان تجهیز و تمویل می‌شود و تمویل و تجهیز کننده‌گان جنگ در افغانستان را مردم هم شناخته اند."

با این حال سخی‌داد مهدیار استاد پوهنتون و تحلیلگر امور سیاسی به این باور است که موجودیت فساد اداری در حکومت محلی سرپل و موقعیت خطرناک جغرافیایی کوهستانات سبب شده تا نیروهای امنیتی افغان قادر به حاکمیت بر این ولسوالی نشوند.

مهدیار در رابطه می‌گوید:

"نکته نخست این‌که ولسوالی کوهستانات از لحاظ مکانی در یک ساحۀ قرار دارد که نیروهای افغان نمی‌توانند به صورت همزمان و همیشه در آن حضور داشته باشند و نکته دوم این‌که نه‌تنها در ولسوالی کوهستانات بلکه در تمامی جا‌های که نیروهای مخالف مسلح دولت قوت گرفته اند، عامل‌اش فساد اداری در داخل خود حکومت افغانستان است."

باید گفت که پیش از این نیز ظاهر وحدت والی سرپل گفته بود که یک شبکه تروریستی ازبکستانی به رهبری پسر طاهر یولداش در مرز میان سرپل و جوزجان در حال سربازگیری است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG