لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

موضوع استفاده نظامی از مکاتب در کنفرانس "مکاتب مصون" بررسی می‌شود


در کنفرانس بین‌المللی تحت نام مکاتب مصون، موضوع استفاده نظامیان از مکاتب و حملات بر مکاتب در کشورهای مختلف جهان بررسی می‌شود.

این کنفرانس دو روزه در بوئنو آیرس پایتخت ارجنتاین برگزار می‌شود.

قبل از آغاز کنفرانس بین‌المللی مکاتب مصون سازمان محافظت از اطفال به نام «سیف ده چلدرن» گفت که رهبران جهان باید اقدامات فوری را پیش گیرند تا حملات بر مکاتب در ده‌ها کشور جهان متوقف شود و عاملین آن به حساب‌دهی کشیده شوند.

این تقاضای سازمان «سیف ده چلدرن» در آستانه کنفرانس دو روزه که در ۲۸ و ۲۹ مارچ در پایتخت ارجنتاین بوئنو آیرس برگزار می‌شود به نشر رسید.

در این اجلاس رهبران بیش از ۶۰ کشور جهان اشتراک می‌کنند و به‌گفته سازمان «سیف ده چلدرن» این یک فرصت خوب جهانی می‌باشد که برای جلوگیری از حملات برعلیه شاگردان و معلمین از آن استفاده شود و اعلامیه مکاتب مصون برای محافظت از شاگردان و معلمین در جریان جنگ‌ها در آن تصویب شود.

به نوشته «سیف ده چلدرن» حملات منظم بر شاگرادان و مکاتب، یا استفاده از مکاتب به اهداف نظامی در ۲۱ کشور جهان به ثبت گرفته شده‌است و تنها در یک سال گذشته طبق تحقیقات، ده واقعه در کشورهای مختلف درج شده و از سال ۲۰۱۳ به این‌سو ۱۰۰ حمله نظامی بر مکاتب در کشورهای مختلف صورت گرفته‌است.

در لیست این کشورها نام افغانستان هم درج می‌باشد که از مکاتب آن به اهداف نظامی استفاده می‌شود.

مجیب مهرداد سخنگوی وزارت معارف افغانستان در صحبت به رادیو آزادی هم تصدیق می‌کند که مکاتب و شاگردان آن‌ها در بعضی مناطق در معرض خطر قرار دارند و طرف‌های درگیر جنگ به مصونیت مکاتب احترام نمی‌گذارند.

مجیب مهرداد سخنگوی وزارت معارف افغانستان
مجیب مهرداد سخنگوی وزارت معارف افغانستان

وی گفت:

"بارها از طرف‌های درگیر خواستیم که حد اقل نیرو‌های‌شان را از مکاتب دور نگهدارند و از مکاتب به عنوان پایگاه‌های جنگی استفاده نشود. متأسفانه گاه‌گاهی این خبرهای ناراحت کننده را می‌شنویم و فقط خواست ما دوباره همین است که مکاتب را از مسئله جنگ جدا کنند."

خبرنگاران رادیو آزادی از مناطق مختلف نا امن در افغانستان خبر می‌دهند که از مکاتب استفاده نظامی شده و بسیار شاگردان از درس باز می‌مانند.

علاوه بر آن در آغاز سال تعلیمی کنونی وزارت معارف افغانستان هم بیان کرد که صدها مکتب به دلایل ناامنی در این‌کشور مسدود می‌باشند.

سازمان «سیف ده چلدرن» همچنان خطر به مکاتب و حملات هوایی بر آن‌ها را در کشورهای شرق میانه مخصوصاً سوریه، یمن و سرزمین فلسطین گسترده می‌خواند و از جمله می‌نویسد که در سوریه بیش از ۴ هزار مکتب در جنگ‌ها ویران شده‌اند.

«سیف ده چلدرن» می‌نویسد تا کنون ۶۰ کشوریکه اکثریت آن‌ها اعضای اتحادیه اروپا و ناتو می‌باشند اعلامیه مکاتب مصون را تصدیق کرده و سعی دارند که در طرزالعمل نظامی خود تغییرات بار آورند و به مسئله مکاتب توجه کنند.

به نوشته این سازمان کارمندان آن در بسیاری کشورهای دیگر فعالیت دارند تا این اعلامیه را تصویب کنند.

نظر به احصائیه سازمان ملل‌متحد بیش از دو میلیون طفل در داخل سوریه از مکتب دور مانده و ۷۰۰ هزار طفل دیگر سوریه در کشورهای ترکیه، لبنان، اردن، عراق و مصر به تحصیل دسترسی ندارند.

مؤسسه ائتلاف جهانی دفاع از تعلیم در مورد تخطی‌ها در ۹۰ کشور جهان تحقیق می‌کند که گزارش مفصل آن در سال آینده به نشر خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG