لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

حمیده اکبری: مکاتب در میدان وردک به مقاصد نظامی استفاده می‌شود


حمیده اکبری نماینده مردم میدان وردک در ولسی جرگه افغانستان
حمیده اکبری نماینده مردم میدان وردک در ولسی جرگه افغانستان

شماری از نماینده‌های مردم میدان وردک در ولسی جرگه و اعضای شورای ولایتی این ولایت می‌گویند، در برخی موارد پولیس محلی از مکاتب به حیث پایگاه نظامی استفاده می‌کنند.

برخی نماینده‌های مردم میدان وردک در ولسی جرگه و اعضای شورای ولایتی این ولایت از حکومت می‌خواهند که نگذارد پولیس محلی از مکاتب این ولایت استفاده نظامی کند.

حمیده اکبری نماینده مردم میدان وردک در ولسی جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، شماری از پولیس محلی در برخی ولسوالی‌های این ولایت از مکاتب به حیث پایگاه نظامی استفاده می‎کنند.

خانم اکبری در این باره گفت:

"این مسئله موضوع جدید نیست که در ولایت میدان وردک این کار می‌شود خصوصاً در ولسوالی‌های نهر، سید آباد، جلریز بصورت عموم همین ملیشه‌های غیر نظامی که مسلح شده‌اند از مکاتب استفاده می‌کنند پروای آن را نمی‌کنند که این مکتب است یا مدرسه زمانی که ضرورت‌شان می‌شود همان ساحه را اشغال کرده پایگاه نظامی خود می‌سازند."

اکبری: ملیشه‌های غیر نظامی که مسلح شده‌اند از مکاتب استفاده می‌کنند.
اکبری: ملیشه‌های غیر نظامی که مسلح شده‌اند از مکاتب استفاده می‌کنند.

از سوی هم شریف‌الله هوتک منشی شورای ولایتی میدان وردک می‌گوید که آن‌ها این مشکل را چندین بار با مقامات حکومتی در میان گذاشته‌اند اما به گفته وی تا هنوز به این خواست‌شان رسیدگی نشده‌است.

وی افزود:

" ما این مسئله را همیشه با مقامات حکومتی در میان گذاشتیم اما متأسفانه هنوز هم در برخی موارد نیروهای امنیتی بخصوص پولیس محلی از مکاتب به حیث پایگاه نظامی استفاده می‌کنند."

این در حالیست که سازمان ملل متحد در آغاز سال روان هجری شمسی با نشر گزارشی گفت که در سال ۲۰۱۵ میلادی در ۲۰ مورد از مکاتب در افغانستان استفاده نظامی صورت گرفته‌است.

حدود سه ماه قبل روزنامه گاردین نیز در باره مکاتبی که به کمک بریتانیا در هلمند ساخته شده‌بود مطلبی را به نشر رساند که در آن گفته شده‌بود، نیروهای اردوی ملی از دو مکتب آن به حیث پایگاه نظامی استفاده کرده‌است.

وزارت امور داخله تا هنوز در مورد استفاده پولیس محلی از شماری مکاتب در ولایت میدان وردک ابراز نظر نکرده‌است.

اما کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف می‌گوید که این موضوع را با شورای امنیت ملی افغانستان در میان گذاشته‌اند.

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان
کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان

وی افزود:

" در برخی مناطق که تازه بدست نیروهای دولتی می‌افتد و در برخی مناطق که بیشتر ناامن است برخی از ساحات است که نیروهای امنیتی ملی ما از مراکز استفاده می‌کنند که این مسئله بار‌ها با شورای امنیت ملی و نهاد‌های مربوطه در میان گذاشته شده‌است. اما این مشکل بسیار وسیع و بزرگ نیست."

حمیده اکبری نماینده ولایت میدان وردک در ولسی جرگه همچنان می‌گوید که استفاده پولیس محلی از مکاتب در این ولایت سبب شده تا شماری از متعلمین از ادامه آموزش محروم بمانند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG