لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۹

مرتضوی: اظهارات اخیر ضمیر کابلوف بی‌جا و نادرست است


حکومت افغانستان اظهارات اخیر ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان و پاکستان مبنی بر تائید خواست طالبان مسلح در خصوص بیرون شدن نیروهای خارجی از این‌کشور را کار بی‌جا و نادرست می‌داند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز یکشنبه در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار رادیو آزادی گفت، هیچ‌کس حق ندارد در مورد حضور و یا عدم حضور نیروهای بین‌المللی به افغانستان دستور بدهد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"هیچ‌کسی حق ندارد به افغانستان هدایت بدهد که نیروهای بین‌المللی این‌جا باشد یا نباشد این از صلاحیت حکومت افغانستان است کشورهای منطقه هر نوع رابطه با گروه‌های تروریستی با هر هدف و نیت که داشته باشند نه‌تنها به صلح و ثبات کمک نمی‌کند بلکه یک تهدید دیگر را متوجه منطقه می‌کند."

به تازگی ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و پاکستان در صحبت با آژانس خبری اسوشیتد پرس خواست طالبان مسلح مبنی بر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان را تائید کرده و آن را بجا خوانده‌است.

کابلوف گفته‌است که نیروهای امریکایی و ناتو بر اساس یک قرارداد در مورد موجودیت‌شان در افغانستان وضاحت داده و مدت مأموریت‌شان را نیز مشخص سازند.

اما پیش از این وزارت خارجه روسیه از خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بود که اتخاذ چنین یک تصمیم وضعیت را نه‌تنها در افغانستان بلکه در منطقه بدتر خواهد ساخت.

در این حال هیئت اداری ولسی جرگه اظهارات اخیر ضمیر کابلوف را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان می‌داند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"این مداخله علنی در امورات یک مملکت است و در چنین یک حالت از برنامه گروه حمایت می‌کند که ما روزانه با آن به جنگ هستیم و در این راه شهید می‌دهیم، ما خود ما می‌دانیم که چه زمانی خارجی‌ها بیرون شوند و چه زمانی به موجودیت‌شان ضرورت داریم."

از سوی دیگر فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه می‌گوید که نیروهای امریکایی برای رشد و پیشرفت افغانستان و حمایت نیروهای امنیتی در این کشور حضور داشته و به همکاری آن‌ها مردم این کشور دارای یک نظام قانونی هستند.

اما کارشناسان سیاسی در مورد موقف ضد و نقیض روسیه در مورد حضور یا عدم حضور نیروهای خارجی در افغانستان چه می‌گویند؟

لطیف نظری یکی از این کارشناسان می‌افزاید:

"با توجه به این که روس‌ها خواستار همکاری با نقش امریکا بودند اما به یک بارگی نظر شان تغییر کرده که باید امریکایی‌ها از افغانستان بیرون شوند البته شرطی را که طالبان همواره روی آن تأکید داشته اند، این بدین دلیل است که روس‌ها ناامید می‌شوند که امریکا و ناتو نقش روسیه را در تحولات سیاسی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد."

وی همچنان می‌گوید که روسیه تلاش دارد یک نوع اعتماد به نفس را در طالبان به وجود آورده و از این طریق مشروعیت منطقوی طالبان را تقویت کند.

آقای نظری می‌گوید، روسیه برعلاوه طالبان با بسیاری از گروه‌ها و رهبران سیاسی و قومی در افغانستان نیز روابط برقرار کرده و می‌خواهد از این طریق نفوذ خود را گسترش داده و برای خود جای پا در افغانستان دریابد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG