لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

چریک: ملا هبت‌الله با روسیه پروتوکل نظامی انجام داده‌است


قوماندان خان محمد چریک
قوماندان خان محمد چریک

شماری از قوماندانان سابق طالبان در زون شمال کشور روسیه را به حمایت مالی و نظامی از نیرو‌های مخالف مسلح دولت افغانستان متهم می‌کنند.

قوماندان خان محمد چریک و قوماندان سباوون که به روز شنبه با بیش از ۲۰۰ فرد مسلح تحت امر‌ شان به پروسه صلح در بلخ یکجا شدند، می‌گویند که ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان با روسیه یک پروتکل نظامی انجام داده‌است و بر اساس آن دولت روسیه مکلف به تأمین مخارج نظامی و اکمال نیرو‌های مخالف مسلح دولت افغانستان است.

طالبانی که در ولایت بلخ به پروسۀ صلح پیوستند.
طالبانی که در ولایت بلخ به پروسۀ صلح پیوستند.

خان محمد چریک در رابطه گفت:

"هبت‌الله آخندزاده وابسته است با دشمن دیرینه که وطن ما را خراب کرده،‌ وی همرایش یک پروتوکل کرد و ما از این صف بیرون شدیم. با روس‌ها پروتوکل کردند، فعلاً می‌خواهند تمام مخالفین دولت افغانستان هر کسی که است، اگر داعش است اگر گروه ازبکستانی است و یا طالب فعلی افغانستان است این‌ها را می‌خواهد اکمال کند در برابر افغانستان و در برابر حکومت افغانستان."

قوماندان دعوا خان مشهور به سباوون یکی دیگر از سر گروپ‌های طالبان مسلح در زون شمال بود که روز شنبه با ده‌ها تن از افراد مسلح‌اش به دولت پیوست.

سباوون ادعا می‌کند که عقد پیمان نظامی میان ملا هبت‌الله با روسیه باعث ایجاد از هم‌پاشی در میان گروه‌های مختلف طالبان شده و به همین دلیل اکثریت مخالفین مسلح دولت به پیوستن به پروسه صلح علاقه‌مند شده‌اند.

سباوون افزود:

"من در گذشته در صف طالبان بودم، از این‌که آمدم دلیل‌اش اینست که طالبان از روس‌ها همکاری خواستند و اکنون از دولت خواهش دارم تمام برادارنی که ناراضی هستند، راضی بسازند و به صلح بیاورند، مطمیناً که آن‌ها می‌آیند."

این سران پیشین گروه‌های طالبان می‌گویند که برعلاوه روسیه شبکه استخباراتی پاکستان یا «آی. اس. آی» نیز به‌گونه مستقیم از جنگجویان طالب و شبکه تروریستی طالبان ازبکستانی به رهبری پسر طاهر یولداش در شمال کشور حمایت مالی و نظامی می‌کند.

خان محمد چریک در مورد گفت:

"‌این را پاکستان هم اکمال می‌کند و فعلاً هم بچه طاهر یولداش که شما بنامش آشنا هستید، در ولایت سرپل فعالیت می‌کند با ۶۰۰ نفر مسلح که در کنار خودش دارد این را تمام افغانستان آگاه است که پاکستان حمایت می‌کند و فعلاً در کنار پاکستان روس هم سر بالا کرده‌است ببینیم که این چطور می‌شود."

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ پیوستن این قوماندانان طالبان را به پروسه صلح در تأمین امنیت زون شمال بخصوص بلخ مؤثر می‌داند.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ
منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ

وی گفت:

"ساحات کوه البرز ساحات تپه زار و کوهستانی است که منتهی است به بلخ، جوزجان، سمنگان و سرپل که این‌ها می‌توانستند خوب‌تر از این‌جا فعالیت‌های تخریبی انجام بدهند، که با پیوستن‌شان ان‌شاءالله امنیت در این ولایات تأمین خواهد شد."

در همین حال الکساندر گروشکو سفیر روسیه در ناتو با وجودیکه حمایت نظامی آن کشور از طالبان را رد می‌کند، اما به روز جمعه در بروکسل در صحبت با خبرنگاران گفته‌است که روسیه به هدف کشاندن طالبان به مصالحه ملی و تأمین امنیت اتباع روسی با این گروه تماس برقرار کرده‌است.

باید یادآور شد که تاکنون طالبان مسلح در مورد ادعا‌های این قوماندانان اسبق‌شان واکنش نشان نداده‌اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

مرتبط

XS
SM
MD
LG