لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

اشرف غنی: متخصصان آسترالیایی تجارب‌شان را با افغانان شریک سازند


رئیس جمهور اشرف غنی در جریان سفرش به آسترالیا با برخی از متخصصان دیدار نموده و روی فرصت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در افغانستان بحث کرده‌است.

با آن‌که آسترالیا هزار‌ها کیلومتر از افغانستان فاصله دارد اما پیشرفت‌های اقتصادی این کشور، رئیس جمهور اشرف غنی را واداشت تا از متخصصان آن کشور خواهان شریک ساختن تجارب‌شان با افغانستان شود.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت، رئیس جمهور افغانستان به همین هدف روز سه شنبه با برخی از متخصصان آسترالیایی در کانبرا پایتخت این کشور ملاقات کرد.

به‌گفته آقای مینه‌پال، آسترالیا در بخش‌های رزاعت و مالداری، سرمایه‌گذاری و دیگر بخش‌های اقتصادی پیشرفت‌های چشمگیری دارد و هدف از سفر هیئت افغانستان به ریاست رئیس جمهور جلب همکاری‌های آن کشور در این بخش‌ها برای افغانستان است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

دواخان مینه‌پال گفت:

"نشست امروز رئیس جمهور با متخصصان بود که در آن تأکید شد که چگونه از فرصت‌های موجود در افغانستان می‌توان در بخش‌های زراعت، معادن و اقتصاد استفاده کرد. هدف عمده این سفر جلب همکاری‌های مسلکی و تخنیکی و همچنان کمک‌های مالی آسترالیا برای افغانستان است."

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفت، رئیس جمهور غنی در دیدار با متخصصان آسترالیایی، فرصت‌های موجود در بخش‌های زراعت و مالداری را عواملی یاد کرد که می‌تواند راه همکاری‌های درازمدت میان افغانستان و آسترالیا را هموار کند.

ارگ ریاست جمهوری نیز با نشر اعلامیۀ در مورد این ملاقات رئیس جمهور اشرف غنی معلومات داده‌است.

در اعلامیه آمده‌است که متخصصان آسترالیایی به رئیس جمهور اشرف غنی اطمینان دادند که در بخش‌های زراعت و مالداری و همچنان سرمایه‌گذاری، نظریات و تجارب‌شان را در قالب برنامه‌های کوتاه و درازمدت با افغانستان شریک خواهند کرد.

انتظار می‌رود که رئیس جمهور افغانستان پس از دیدار از آسترالیا به اندونیزیا و سنگاپور سفر کند.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت، سفر رئیس جمهور افغانستان به سنگاپور بخاطری مهم است که آن کشور تجربه خوب مبارزه با فساد اداری را دارد.

دواخان مینه‌پال افزود:

"اندونیزیا و سنگاپور برای افغانستان مهم اند. سنگاپور یک تجربه خوب مبارزه با فساد اداری را دارد و همچنان در بخش تخنیکی فرصت‌های خوبی برای افغان‌ها در آن کشور مهیا شده می‌تواند."

سه شنبه، چهارمین روز سفر اشرف غنی به آسترالیا است، بر علاوه دید و بازدید‌ها میان رئیس جمهور افغانستان و مقام‌های آسترالیایی، توافق‌نامه به ارزش ۳۲۰ میلیون دالر آسترالیایی نیز میان دو کشور امضاء شد.

مقام‌های آسترالیایی بر علاوه تعهد همکاری در بخش‌های اقتصادی با افغانستان همچنان روی مبارزه با تروریزم در این‌کشور تعهد کردند.

در حال حاضر، ۲۷۰ نیروی آسترالیایی در چوکات مأموریت جدید ناتو در افغانستان فعالیت دارند که هدفش آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغان است.

XS
SM
MD
LG