لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

در نشست "G7" روی وضع تحریم‌های بیشتر بر روسیه و سوریه بحث می‌شود


اجلاس دو روزۀ وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان (G7) در ایتالیا در حالی برگزار شده‌است که جنگ داخلی سوریه بر آن سایه افگنده‌است.

وزرای خارجه کشورهای عضو جی هفت تلاش می‌کنند تا یک موقف مشترک را در قبال بحران سوریه اتخاذ نموده، روی آوردن فشار بالای روسیه بحث نمایند تا روابط خود را با رئیس جمهور بشارالاسد قطع کنند.

وزیر خارجۀ بریتانیا گفته‌است، وزرای خارجۀ هفت کشور صنعتی جهان روی وضع تحریم‌های بیشتر بالای چهره‌های نظامی روسیه و سوریه بحث می‌کنند.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا
بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا

بوریس جانسون روز دوشنبه در آستانۀ اجلاس وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان در شهر لوکا در ایتالیا به خبرنگاران گفت:

"پیامی را که ما به روسیه می‌فرستیم، خیلی واضح و روشن است که آیا آن‌ها می‌خواهند در کنار رژیم مسموم سوریه باقی بمانند؟ و می‌خواهند با مردی پیوسته باشند که مردم خود را مسموم می‌کند؟ یا می‌خواهند با امریکایی‌ها، باقی جی هفت و کشورهای متحد بهخاطر یک آیندۀ جدید برای سوریه کار کنند."

بوریس جانسون بعد از ملاقات با رکس تیلرسن وزیر خارجۀ امریکا گفت، تحریم‌های جدید می‌تواند چهره‌های را هدف قرار دهد که در هماهنگی تلاش‌های نظامی اردوی سوریه، دخیل بوده‌اند.

هفت کشور صنعتی جهان مشتمل بر ایالات متحدۀ امریکا، جاپان، جرمنی، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و کاناداست.

بر اساس گزارش‌های آژانس‌های خبری ایتالیا، به تاریخ یازدهم اپریل وزرای خارجۀ ترکیه، امارات متحدۀ عربی، عربستان سعودی و اردن با وزاری خارجۀ کشورهای عضو جی هفت در یک نشست خاص جلسه می‌کنند.

اجلاس وزرای خارجۀ هفت کشور صنعتی جهان در حالی برگزار شده که ادعای یک حملۀ هوایی کیمیاوی نیروهای سوریه به تاریخ چهارم اپریل در منطقۀ خان شیخون در ولایت ادلب، خشم بین‌المللی را برانگیخته است.

در اثر این رویداد بیش از ۸۰ تن کشته شدند.

در واکنش به این رویداد نیروهای بحری امریکا به تاریخ هفتم اپریل ۵۹ راکت نوع توموهاک را بالای یک پایگاه هوایی سوریه فیر کردند که مورد نکوهش روسیه و ایران قرار گرفت.

مسکو و تهران که در جریان جنگ شش سالۀ سوریه از رژیم بشارالاسد حمایت قاطع دیپلوماتیک و نظامی نموده‌اند، ادعا می‌کنند که گاز مسموم زمانی به فضا آزاد شد که نیروهای حکومت سوریه یک دیپوی اسلحۀ شورشیان را مورد هدف قرار دادند.

این ادعا توسط ایالات متحدۀ امریکا و سایر کشورها رد شده‌است.

XS
SM
MD
LG