لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

احمد ضیا مسعود و حامیانش باید از خویشتن‌داری کار گیرند


اعضای مشرانو جرگه افغانستان در عکس‌العمل به برکناری احمد ضیا مسعود از سوی رئیس جمهور نظریات متفاوت دارند.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه که رهبری نشست روز سه شنبه را نیز بر عهده داشت گفت، رئیس جمهور باید با در نظرداشت وضعیت جاری این‌کشور همچو تصامیم را بگیرد.

وی افزود، هر چند با این تصمیم رئیس جمهور مخالف است اما وی از احمد ضیا مسعود و حامیان‌اش خواست که باید از حوصله مندی کار گیرند.

وی افزود:

"ما از احمد ضیا مسعود که معاون اول رئیس جمهور افغانستان بود و از کسانی که حامیان وی هستند می‌خواهیم که از خویشتن‌داری و حوصله مندی کار بگیرند."

این در حالیست که رئیس جمهور غنی با دادن یک فرمان که شام روز دوشنبه منتشر گردید نماینده فوق‌العاده‌اش در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب را از پست‌اش برکنار کرد.

در فرمان رئیس جمهور علت بر کناری آقای مسعود کوتاه آمدن وی در کارش عنوان شده‌است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که تصمیم برطرفی احمدضیا مسعود از سمت‌اش رنگ سیاسی ندارد.

اما آقای مسعود روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که به اساس توافق‌نامه ایجاد حکومت وحدت ملی هیچ کسی نمی‌تواند وی را از سمت‌اش برکنار سازد.

در این حال برخی دیگری از اعضای مشرانو جرگه می‌گویند، تغییر و تبدیل مقامات حکومتی حق قانونی رئیس جمهور می‌باشد اما تأکید دارند که باید در مورد تمامی افراد بی‌کفایت در حکومت اقدام صورت گیرد.

زلمی زابلی و جمعه گل گیانوال دو تن از آنان گفتند:

"رئیس جمهور این حق و صلاحیت را دارد که در ادارات حکومتی کسی را مقرر و منفک سازد اما باید متوجه شرایط شد وضعیت بسیار خراب است"

" برکناری وی ضرری به حکومت نمی‌رساند اما خوب است که اشرف غنی اشخاص بی‌کفایت را که مشاورین نزدیک وی هستند به آنان هم توجه کند."

برخی دیگری از اعضای مشرانو جرگه تأکید کردند که رئیس جمهور غنی باید برای جلوگیری از برخی حساسیت‌ها نظر آنان را نیز در همچو تصامیم و موضوعات مهم داشته باشد.

XS
SM
MD
LG