لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

وزارت دفاع: غفلت کننده‌های حمله بر قول اردوی بلخ مجازات می‌شوند


وزارت دفاع افغانستان پذیرفته است که مسئولین امنیتی در حملۀ اخیر بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ، غفلت وظیفوی کرده‌اند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، در مورد یک حمله احتمالی بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین از قبل گزارش‌های رسیده بودند ولی این معلوم نبود که برای این حمله دقیقاً کجا در نظر گرفته شده بود.

به‌گفته آقای وزیری با آن‌که راپورهای رسیده در مورد امکان حمله بر این قول اردو، عمومی بودند وزارت دفاع در این مسئله مسئولیت‌اش را می‌پذیرد و افرادی که در این زمینه غفلت وظیفوی کرده‌اند، مجازات خواهند شد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"این حادثه باید به هیچ صورت به وقوع نمی‌پیوست ما خیلی متأثریم. راپورهای عمومی به دست آمده بودند که امکان دارد دشمن در محلی حمله کند، ولی محل دقیق آن معلوم نبود. اما این را می‌پذیریم که کسی‌که در این زمینه غفلت کرده‌است و در نتیجه این غفلت آن‌ها مجازات و به څارنوالی معرفی خواهند شد."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان این آوازه‌ها را رد کرد که گویا وزیر دفاع از کرسی‌اش کنار رفته است.

مسئولیت حمله روز جمعه بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین را طالبان مسلح به دوش گرفته اند.

سخنگوی وزارت دفاع گفت، در مورد این حمله تحقیقات می‌کنند.

ریاست جمهوری افغانستان به روز شنبه گفت، لوی درستیز، معاون وزارت دفاع و معاون ریاست امنیت ملی برای بررسی این حادثه به بلخ رفته اند.

ولی با وجود گزارش‌ها، نیروهای امنیتی افغان چرا نتوانستند برای جلوگیری از حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین اقدام نمایند؟

در این مورد شفیق همدم مشاور اسبق قوای ناتو و کارشناس امور نظامی می‌گوید، یکی از دلایل عمده این مسئله بی‌کفایتی موجود در حکومت مرکزی است.

شفیق همدم کارشناس امور نظامی
شفیق همدم کارشناس امور نظامی

همدم از واشنگتن در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"دلیل اول ضعف در مدیریت است. دلیل دوم مشکلات داخلی افغانستان که تشکیل نظام حکومتی شامل این مشکلات است. مشکل سوم این است که از سه دهه به این‌سو افغانستان نتوانسته است، آجندای خارجی‌اش را خود به‌شکل مستقل برگزیند."

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، یک کمیته خاص به هدف تحقیقات در مورد حملۀ بلخ تعیین شده‌است و اجساد سربازان و افسران کشته شده در این حمله به خانه‌های شان منتقل می‌شوند.

به‌گفته وی باشنده‌گان ولایات مختلف کشور شامل این قربانیان اند.

XS
SM
MD
LG