لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

گلبدین حکمتیار: من با پیام صلح و برادری آمده‌ام


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که در نتیجه توافق‌نامه صلح با دولت افغانستان به پروسه صلح پیوست امروز با حضور در میان مردم در اولین سخنرانی‌اش بیشتر از صلح و برادری صحبت کرد.

آقای حکمتیار در نشستی در ولایت لغمان گفت که برای همه دست دوستی دراز می‌کند و گذشته هر گونه که بوده آنرا فراموش می‌کند.

به گفته آقای حکمتیار لازم است تا همه بدون کدام هراس در فضای عدالت با هم زندگی کنند:

حکمتیار: لازم است تا همه بدون کدام هراس در فضای عدالت با هم زندگی کنند
حکمتیار: لازم است تا همه بدون کدام هراس در فضای عدالت با هم زندگی کنند

وی گفت:

" بیائید این رقابت‌های منفی را برای همیش به پایان ببریم و فضای را در افغانستان ایجاد کنیم که همه زیر یک سقف در افغانستان واحد و در خانه همه افغان‌ها و همه اقوام برادر وار، با حقوق مساوی، بدون ترس و بیم از همدیگر زیر پرچم اسلام و در فضای مملو از عدالت زندگی کنیم. بیائید بخاطر خاتمه جنگ و تأمین صلح پایدار دست برادری با همدیگر بدهیم."

اما آقای حکمتیار برعلاوه این که طالبان مسلح را به صلح و گفتگو تشویق کرد به برخی مسایل دیگر از جمله رهبری سیاسی نیز اشاره کرد.

وی گفت، باید همه تعهد کنند که دیگر برای انتقال قدرت مرمی فیر نشود، قطره‌ای خون به زمین نریزد و مطابق تصمیم اکثریت مردم رهبر سیاسی انتخاب و دیگران در کنار وی کار کنند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی تأکید کرد که در شرایط فعلی به حکومت مرکزی نیرومند در افغانستان نیاز بوده و بدون کدام قید و شرط حاضر است در این زمینه همکاری کند.

به گفته وی، خونریزی و کشتار مردم راه حل نبوده و هرگز به حکومت‌های زور سر تسلیم فرو نخواهد آورد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی مطابق توافق‌نامه صلح که میان وی و دولت افغانستان در ماه میزان سال گذشته صورت گرفت به پروسه صلح پیوست.

در این حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت در مراسم بزرگداشت از بیست و پنجمین سال روز پیروزی مجاهدین گفت که مردم افغانستان از این حرکت آقای حکمتیار ستایش می‌کنند:

عبدالله: مردم افغانستان از حرکت آقای حکمتیار ستایش می‌کنند
عبدالله: مردم افغانستان از حرکت آقای حکمتیار ستایش می‌کنند

" حکمتیار صاحب رهبر حزب اسلامی افغانستان به ندای صلح دولت افغانستان لبیک گفتند و درنتیجه موافقتنامه که به امضا رسید امروز آنان در خاک و سر زمین خود با افتخار در بین مردم خود هستند. مردم افغانستان از این حرکت استقبال کرده و امیدوار هستیم که انشاالله این یک نمونه برای همه باشد."

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان نیز پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسه صلح را یک گام مهم خواند و ابراز امیدواری کرد که طالبان نیز راه وی را در پیش گیرند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت:

" امروز که جلالمتآب حکمتیار صاحب بر اساس پروسه صلح با مردم دیدار می‌کند، خداوند یک روز مخالفان مسلح دیگر را نیز که به نام افغان می‌جنگند و برای دیگران مزدوری می‌کنند قادر سازد که از حکمتیار صاحب بیاموزند و بیایند و یکجا با ملت افغانستان سیاست کنند."

ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است که آمدن گلبدین حکمتیار نمایانگر آن است که افغان‌ها برای حل معضلات‌شان از راه مذاکره توانایی لازم دارند.

در اعلامیۀ که در این باره به نشر رسیده، آمده‌است که پیوستن آقای حکمتیار به پروسه صلح نتایج خوبی در بخش‌های مختلف در پی خواهد داشت چون وی می‌خواهد که با حکومت افغانستان در عرصه‌های گوناگون همکاری کند.

در اعلامیه ریاست جمهوری همچنان از مخالفان مسلح دولت و طالبان خواسته شده تا از خشونت دست کشیده و مانند گلبدین حکمتیار به مذاکرات بین الافغانی روی آورند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG