لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

وزارت دفاع در قسمت کنترول خاک به فیصدی "سیگار" اعتماد ندارد


وزارت دفاع افغانستان
وزارت دفاع افغانستان

سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان تائید می‌کند که کنترول حکومت افغانستان بر خاک این‌کشور در مقایسه با گذشته بیشتر شده‌است.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که طالبان مشغول جنگ چریکی استند بناءً آمار در این مورد را نمی‌پذیرد.

سیگار یعنی سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارش تازه‌اش گفته که کنترول حکومت این‌کشور در سه ماه گذشته از ۵۷ به ۶۰ درصد بیشتر شده و تعداد مناطق مورد منازعه از ۳۳ درصد به ۲۹ درصد کاهش یافته است.

به دنبال نشر گزارش سیگار یعنی سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان، وزارت دفاع ملی می‌گوید که در مورد کنترول خاک افغانستان، به آمار و درصدی‌های ارائه شده اعتماد ندارد.

در گزارش تازه سیگار گفته شده که در حال حاضر حکومت افغانستان بر ۶۰ درصد خاک این‌کشور حاکمیت دارد.

در این گزارش سه ماهه که برای کانگرس امریکا ارائه شده، همچنان آمده است، از اول جنوری تا اخیر مارچ، حکومت و طالبان کنترول‌شان را به ولسوالی‌ها اندکی بیشتر ساخته اند اما در کل به‌گفته سیگار، تغییرات قابل توجه به میان نیامده‌است.

سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان همچنان می‌گوید، طالبان مسلح ۱۱ ولسوالی را در کنترول خود دارند و ۲۴ ولسوالی تحت تأثیر این گروه استند، در حالیکه حکومت افغانستان بالای ۹۷ ولسوالی حاکمیت کامل و ۱۴۶ ولسوالی دیگر را تحت تأثیر دارد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح تنها ۹ ولسوالی را در کنترول خود دارند بناءً وی آمار تازه ارائه شده از سوی سیگار را نمی‌پذیرد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"این جنگ، جنگ چریکی است. مخالفین می‌آیند در یک جای حمله یا انتحار می‌کنند و یا ماین می‌گذارند، این به آن معنی نیست که همان منطقه را زیر تسلط دارند. من گفته می‌توانم که ۳۲ ولایت افغانستان فعال است، حاکمیت دولتی در آن‌جا موجود است. تمام ولسوالی‌های افغانستان بدون ۹ ولسوالی که فقط مراکز‌ شان غیر فعال است، به دست مخالفین است، متباقی تماماً اداره‌های دولتی و ولسوالی‌ها فعال اند."

در گزارش سیگار یعنی سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان آمده که ۲۹ درصد ولسوالی‌های افغانستان مناطق مورد منازعه دانسته می‌شوند.

در ادامه همچنان گفته شده که در مقایسه با سه ماه پیش، در حاکمیت حکومت افغانستان، دونیم درصد و در کنترول طالبان یک درصد افزایش به میان آمده‌است.

اشاره سیگار در این‌جا، به مناطق است که پیش از این مورد منازعه بودند و در تعداد آن‌ها کاهش آمده‌است.

به‌گفته این نهاد، ارزیابی اخیر را بر اساس معلومات از نظامیان امریکایی و مأموریت حمایت قاطع ناتو انجام داده‌است.

به دنبال خروج نیرو‌های جنگی ناتو در سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان، حکومت این‌کشور نیرو‌هایش را از برخی مناطق خیلی دور دست بیرون کرد تا آن‌ها را در مناطق پُر جمعیت و استراتژیک مستقر سازد.

اما طالبان مسلح از این مناطق دور افتاده بالای ولسوالی‌های همجوار و همسایه حمله کردند و حتی مراکز ولایت‌ها را با تهدید روبه‌رو ساختند.

در مجموع شورشیان در جریان پارسال، مراکز ۶ ولایت افغانستان را تهدید کردند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG