لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

رادمنش: داعش ضعیف شده و مسئولیت هر حمله را به عهده می‌گیرد


گروه داعش چند ساعت پس از وقوع حمله بالای کاروان نیرو‌های خارجی در شهر کابل مسئولیت آنرا به عهده گرفت.

اما وزارت دفاع افغانستان بدین باور است که داعش در پی حمله روز چهارشنبه و حمله شفاخانه سردار محمد داود خان قرار نداشته است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، ضربات سنگین به داعش وارد شده و این گروه بخاطر نشان دادن حضور فعال خود مسئولیت این گونه حملات را به عهده می‌گیرد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

" این گروه ضعیف شده از همین رو مسئولیت هر حمله را بدوش می‌گیرد، اما اساساً مسئول حملات و تهدید‌ها گروه طالبان است، داعش بخاطر نشان دادن حضور خود مسئولیت را به عهده می‌گیرد مانند مسئولیت حمله بر شفاخانه چهارصد بستر که بعداً فهمیده شد که طالبان انجام داده‌اند."

آقای رادمنش حضور داعش را محدود به چند ولسوالی‌های دور دست ولایات ننگرهار و سرپل خوانده می‌گوید، این گروه تنها در سه ولسوالی ننگرهار که اچین، نازیان و پچیراگام اند حضور دارد و فقط شب هنگام برخی تهدید‌ها را ایجاد می‌کنند.

این بار اول نیست که داعش مسئولیت یک حمله مرگبار را در پایتخت افغانستان به عهده می‌گیرد.

پیش از این، حمله بالای شفاخانه سردار محمد داود خان، حمله بالای یکی از مساجد شیعه‌ها در ماه محرم و تظاهرات جنبش روشنایی نیز به گفته این گروه از سوی جنگجویان آن راه اندازی شدند.

در همین حال ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید، فرق نمی‌کند که حملات را داعش انجام می‌دهد یا گروه‌های دیگر سؤال اینجاست که چرا جلو این حملات گرفته نمی‌شوند؟

ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان
ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان

وی افزود:

" هر کسی یا گروهی که باشد، نیرو‌های مسلح افغانستان مکلف تأمین امنیت اند، چرا این نیرو‌ها جلو همچو حملات را گرفته نمی‌توانند اگر داعش است یا هر گروه دیگر. "

حمله بالای کاروان نیرو‌های خارجی در حوزه نهم کابل پس از آن انجام شد که ایالات متحده امریکا در سیزدهم ماه اپریل بزرگترین بمب غیر هسته‌یی را بالای سنگرهای داعش در ولسوالی اچین ننگرهار پرتاب کرد.

با آنکه امریکا در مورد تلفات دقیق جنگجویان داعش در این حمله چیزی نگفت اما وزارت دفاع افغانستان در اعلامیه تعداد کشته شدگان این گروه را در آن وقت نزدیک به صد تن گفت.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، گروه داعش که قبلاً حدود سه هزار جنگجو داشت اما در حال حاضر تعداد جنگجویان آن به مراتب کاهش یافته است.

تورن بیل سالوین سخنگوی نیرو‌های امریکایی در افغانستان اخیراً به خبرگزاری فرانس پرس گفت، شمار جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان از۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ به دلایل ترک صفوف این گروه یا کشته شدن در میدان‌های جنگ اکنون به حداعظم ۸۰۰ تن می‌رسد.

به باور این مقام امریکایی، فرصت خوبی برای نابودی گروه داعش در جریان ۲۰۱۷ میلادی موجود است.

XS
SM
MD
LG