لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

وزیری: نام‌های همکاری کننده‌های حمله بر شفاخانه داوود خان افشا می‌شود


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در کنار افرادی که در پیوند به حادثه اخیر شفاخانه سردار محمد داوود خان غفلت وظیفوی کرده‌اند، کسانی نیز وجود دارند که با حمله کننده‌گان همکاری نموده و زمینه حمله بر این شفاخانه را فراهم ساخته اند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی هرچند در این مورد جزئیات بیشتر نداد اما گفت که تحقیقات جریان دارد و در روز‌های نزدیک نام‌های این افراد افشا خواهد شد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"یک بخش آن کسانی بودند که غفلت وظیفوی کرده بودند و بخش دیگر آن را که کی با مخالفین کمک کرده باشد و یا چه کسی در این زمینه دست دارد و یا هم چه کسی برای‌شان زمینه را فراهم ساخته است، این بخش تاکنون اعلام نشده‌است پس از این‌که تحقیقات تکمیل شود آن را نیز اعلان خواهیم کرد."

قبل از این وزارت دفاع افغانستان نُه تن از منسوبین این وزارت را به اتهام غفلت وظیفوی در خصوص حمله مرگبار اخیر بر شفاخانه سردار محمد داوود خان از سمت‌شان برکنار کرده و وظیفه رئیس کشف و استخبارات این وزارت را نیز تعلیق نموده‌است.

مسئولین این وزارت می‌گویند، نُه تن از منسوبین برکنار شده از سوی وزارت دفاع به سارنوالی نیز معرفی شده‌اند.

شماری از مهاجمان مسلح حدود یک ماه قبل بالای شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان در کابل حمله کردند که در نتیجه آن حدود ۵۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند.

به دنبال این حمله حکومت افغانستان کمیسیون حقیقت‌یاب را برای بررسی این حادثه ایجاد کرد که تا کنون تحقیقات آن به پایان نرسیده‌است.

در این حال هیئت اداری ولسی جرگه بر مجازات علنی افراد دخیل در این حمله تأکید دارند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه می‌گوید:

"نه‌تنها این‌که وظیفه‌شان تعلیق شده‌است بلکه تمامی‌شان به سارنوالی معرفی شده‌اند و در تحقیقات هر آن کس که دخیل دانسته شود باید به‌گونه علنی مجازات شوند تا پندی باشد به دیگران."

آقای احمدزی افزود که شورای ملی این قضیه را از نزدیک بررسی می‌کند و باید تمامی افراد که به نحوی در حمله بر شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان دخیل دانسته شوند بر مبنای قانون مجازات گردند.

از سوی هم برخی از آگاهان تأکید دارند که با قضیه شفاخانه سردار محمد داوود خان نباید مانند قضایای گذشته که فراموش شده‌است برخورد صورت گیرد.

فیض‌الله جلال استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل گفت که هر فرد دخیل در این حادثه باید مطابق به قانون مورد پیگرد و مجازات قرار گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG