لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

دیده‌بان شفافیت: برعلاوه برخی وزرا ۵۰ وکیل در استخراج معادن دست دارند


دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید، وزارت معادن با مدیریت ضعیف‌اش توانایی جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن و کنترول عواید آن را ندارد.

این دیده‌بان مدیریت وزارت معادن و پطرولیم را در کنترول معادن و جلوگیری از استخراج غیر قانونی آن به ناتوانی متهم می‎کند.

این نهاد می‎گوید، برخی از اعضای کابینه و شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه، در استخراج غیر قانونی معادن دخیل استند و با نفوذ که دارند، در قرارادادهای استخراج معادن کشور برای منافع خودشان مداخه می‎کنند.

سید اکرام افضلی رئیس این نهاد روز پنج شنبه تأکید کرد که شمار نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه در استخراج معادن، به پنجاه تن می‎رسد.

افضلی: برخی از وزیران متهم استند که برای استخراج غیرقانونی معادن، زمینه همکاری را برای زورمندان فراهم ساخته‎اند.
افضلی: برخی از وزیران متهم استند که برای استخراج غیرقانونی معادن، زمینه همکاری را برای زورمندان فراهم ساخته‎اند.

وی افزود:

"وزیرانی هستند که به استفاده غیر قانونی معادن متهم استند، برخی از وزیران متهم استند که برای استخراج غیر قانونی معادن، زمینه همکاری را برای زورمندان فراهم ساخته‎اند، همیگنونه برخی از اعضای پارلمان به نفوذ و مداخله در گرفتن قراردادها متهم استند و حتی در استخراج غیر قانونی معادن هم دخیل دانسته شده‎اند که شمار شان به ۵۰ تن می‎رسد."

افضلی افزود که گزارش، "ابتکار شفافیت صنایع استخراجی" که از سوی وزارت معادن و پطرولیم تهیه شده‎است، با نواقصی همره است و به‌گفته او استخراجی که صورت می‎گیرد و عوایدی که از این رهگذر به دست می‎آید، باهم مطابقت ندارند.

از سوی دیگر، دیده‌بان معادن افغانستان می‎گوید، وزارت معادن این گزارش را پیش از پخش آن با آنان شریک نساخته‎است و دیدگاه‎های نهادهای ناظر معادن نیز در این زمینه گردآوری نشده‎اند.

با این همه، کمیسیون حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست ولسی جرگه هرچند در این باره که آیا نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه در استخراج معادن دست دارند ویا نه چیزی نمی‎گوید، اما تأکید می‎کند که سالانه بیشتر از ۳۰۰ میلیون دالر عواید دولت از رهگذر استخراج غیر قانونی معادن به جیب مخالفان مسلح دولت می‎ریزد.

رمضان جمعه‌زاده که در این نشست خبری اشتراک داشت گفت که انتظار دارند رهبری تازه وزارت معادن و پطرولیم جلو این خودسری را در این زمینه بگیرد.

یک معدن افغانستان
یک معدن افغانستان

وی افزود:

"می‎توانیم بگوییم که سالانه از راه غیر قانونی استخراج معادن، بیشتر از ۳۰۰ میلیون دالر به جیب مخالفان مسلح دولت می‎ریزد."

تلاش کردیم تا در باره اتهام‌های که بر وزارت معادن و پطرولیم، برخی از وزیران و نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه از بهر استخراج غیر قانونی معادن و استفاده نادرست آن، دیدگاه حکومت به‌خصوص وزارت معادن را داشته باشیم، اما با تماس‎های مکرر مسئولان این وزارت حاضر به گفت‌وگو در این باره نشدند.

اما پیش از این، ریاست جمهوری گفته بود که برای هیچ کسی اجازه نخواهند داد تا از معادن افغانستان استفاده غیر قانونی کند.

از سوی دیگر، دیده‌بان شفافیت افغانستان می‎گوید، حکومت در استخراج معادن جلو زورمندان و برخی از مقام‎ها را نگیرد، این معضل سبب بد بختی مردم افغانستان خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG