لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

سیگار: کانگرس جهت بازسازی افغانستان تا کنون ۱۱۷ میلیارد دالر منظور کرده‎است


سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می‎گوید کانگرس امریکا برای تلاش‎های بازسازی افغانستان تا کنون ۱۱۷ میلیارد دالر منظور کرده‎است.

جان سوپکو می‎گوید این مقدار پول بیشتر از هزینۀ پلان مارشال است که واشنگتن پس از جنگ جهانی دوم در اروپای غربی تطبیق کرد.

او در گردهمایی روز چهارشنبه در یکی از پوهنتون‎های کانادا در بارۀ تلاش‎های بازسازی افغانستان و چالش‎های موجود در راستای کمک‎های جهانی درین کشور توضیحات داد.

سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می‎گوید فهرست چالش‎ها در برابر تلاش‎های بازسازی در افغانستان را که سال ۲۰۱۴ ارائه کرده بود درین اواخر تجدید کرده‎است.

جان سوپکو می‎گوید در چالش‎های که در گزارش سه سال پیش تذکر داده شده بود، کاهش قابل ملاحظۀ که توقع آن می‌رفت به میان نیامده است.

او نا امنی را بزرگترین چالش در برابر بازسازی افغانستان عنوان کرده گفت حفظ امنیت مردم مسئولیت حکومت هر کشور است.

حکومت باید توانایی تمویل حفظ امنیت و ضروریات مردم را داشته باشد ولی حکومت افغانستان درین هر دو بخش مشکلات دارد.

سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان می‎افزاید که نیروهای امنیتی افغان در سال ۲۰۱۶ توانستند که از حملات طالبان در مناطق پر نفوس کشور جلوگیری کنند ولی آن‎ها اکثر در حالت دفاعی قرار داشتند و نه تعرضی.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

او به کشته شدن حدود ۵۰۰۰ سرباز و پولیس افغان در هشت ماه اول سال گذشته نیز اشاره کرد.

جان سوپکو خصوصاً مشکلات در رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را یک چالش جدی دیگر عنوان می‎کند.

او به این باور است که مشکلات افغانستان عمدتاً از ناتوانی در رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی و فساد اداری سرچشمه می‎گیرد.

جان سوپکو به یک گزارش روزنامۀ نیویارک تایمز اشاره می‎کند که در آن گفته شده که نیروهای افغان هزار افسر به رتبۀ جنرال دارد.

او می‎گوید درین شکی نیست که برخی از این جنرالان لیاقت یونیفرم خود را دارند ولی شماری از آن‎ها کسانی اند که این رتبه را به پول خریده اند یا به خویشخوری و روابط قومی بدست آورده اند.

سوپکو به اظهارات جنرال جان کمبل قوماندان سابق ناتو درافغانستان اشاره کرد که گفته‌است نبود رهبری درست بزرگترین مشکل نیروهای امنیتی افغان است.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می‎گوید فساد اداری یک چالش عمدۀ دیگر در برابر ثبات و آرامی افغانستان است.

نامبرده می‎گوید که از گزارش‎های سال ۲۰۱۶ دفتر وی معلوم می‎شود که امریکا و دیگر کشورهای کمک کننده با سرازیر ساختن پول هنگفت در یک برهۀ زمانی نسبتاً کوتاه به اقتصاد کوچک افغانستان، در افزایش فساد اداری سهم گرفته‎اند.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می‎گوید کار و بار مواد مخدر در افغانستان چالش عمدۀ دیگری در برابر بازسازی این کشور است.

زمین های زراعتی کوکنار
زمین های زراعتی کوکنار

جان سوپکو کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر را یک زخم دانست و به نقل قول از جنرال جان نیکلسن قوماندان نیروهای ناتو و امریکا گفت که شورشیان طالب شصت فیصد امکانات مالی خود را ازین درک بدست می‎آورند.

او گفت که واشنگتن هشت و نیم میلیارد دالر در راه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده ولی متأسفانه دست‌آوردهای چندان نداشته است.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان گفت در حالی‎که شورشیان طالب از طریق کشت کوکنار و استخراج غیر قانونی معادن خود را تمویل می‎کنند نبود ثبات مالی حکومت افغانستان یک چالش اساسی عمدۀ دیگر در برابر آیندۀ این کشور است.

جان سوپکو درین مورد به پیش‌بینی بانک جهانی اشاره کرد که گفته‎است افغانستان تا سال ۲۰۳۰ به کمک‎های خارجی متکی خواهد بود.

جان سوپکو با ذکر این همه چالش‎ها تأسیس مرکز عدلی و قضایی خاص جرایم سنگین فساد اداری در افغانستان را یک گام مهم دانسته گفت که این مرکز از حمایت کامل رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدلله برخوردار است.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا گفت که مقامات حکومت نو امریکا درک می‎کنند که با گزینه‎های آسانی در افغانستان روبه‌رو نیستند و نتایج تضمین شده نمی‎تواند.

نامبرده می‎گوید که پیروزی در افغانستان ایجاب می‎کند که نیروهای این کشور بهتر آموزش بینند، ظرفیت آن‎ها بالا برده شود و مورد حمایت بیشتر قرار گیرند.

جان سوپکو می‎گوید افغانستان برای یک مدت به کمک‎های مالی کشورهای چون کانادا و امریکا نیاز دارد.

وقت آن فرار سیده که حکومت و کانگرس نو امریکا در یک ارزیابی صادقانه با دیگر کشورهای متحد تلاش‎های واشنگتن در افغانستان را مورد بررسی قرار دهند و مشخص سازند که چه چیزی درین کشور کار می‎دهد و چه چیز کار نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG