لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

هلمند، ارزگان و کندهار میزبان ۲۵ هزار نیشترزن کوکنار و طالبان جدید اند


ولایت هلمند جایی‌که ۹۰ درصد کوکنار افغانستان در آن کشت می‎شود، در حال حاضر میزبان هزاران نفریست که برای جمع‌آوری حاصلات کشت کوکنار به این ولایت سرازیر شده‎اند.

در میان این هزارن تن، افراد گروه طالبان نیز شامل اند که برای جمع‌آوری حاصلات کوکنار از کویته و پشاور به هلمند آمده‎اند.

حیات: در میان نیشترزن‎ها طالبان مسلح نیز میایند.
حیات: در میان نیشترزن‎ها طالبان مسلح نیز میایند.

حیات‌الله حیات والی هلمند در صحبت با رادیو آزادی، آمدن طالبان در هلمند را برای نیشترزنی کوکنار تائید می‎کند و می‎گوید:

"در میان نیشترزن‎ها طالبان مسلح نیز میایند، در حال حاضر ۲۵ هزار تن برای جمع‌آوری محصولات کشت کوکنار به هلمند، ارزگان و کندهار آمده‎اند و آن‎ها از کویته و ولایات همجوار داخل این ولایات شده‎اند."

آقای حیات می‎گوید، در مناطق هلمند که تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارند کشت کوکنار افزایش یافته‎است.

در حال حاضر بخش اعظم ولایت هلمند در تصرف این گروه شورشی قرار دارد.

خبرنگار رادیو آزادی در هلمند می‎گوید، ولسوالی‎های باغران، دیشو، نوزاد، موسی‌قلعه، خانشین، ناوه و سنگین به‌طور مکمل تحت کنترول طالبان قرار دارند، در حالیکه بخش‎های از گرشک، نادعلی، مارجه و واشیر هنوز هم در تصرف نیرو‎های امنیتی می‎باشند.

نا امنی‌ها و ادامه گسترش حضور طالبان تا دروازه‎های شهر لشکرگاه عامل اصلی بالا رفتن سطح کشت کوکنار در هلمند گفته می‎شود.

مزارع کوکنار
مزارع کوکنار

والی هلمند این را نمی‎داند که کشت کوکنار در هلمند به چه پیمانه افزایش یافته‎است اما می‎گوید:

"کشت کوکنار در همه مناطق تحت کنترول طالبان مسلح افزایش یافته‎است سال گذشته هشتاد هزار هکتار زمین در هلمند کوکنار کشت شده بود و مطمئن استم که امسال افزایش یافته‎است."

جنگ در هلمند، بزرگترین تولید کننده تریاک، زمانی شدت گرفت که نیرو های بریتانیایی و امریکایی در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی آن‎جا را ترک کردند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو بخش اعظم نیروهای تحت رهبری‌اش را از افغانستان بیرون کرد و مسئولیت رهبری جنگ علیه طالبان را به عهده نیروهای افغان گذاشت.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۲۵ هزار سرباز امریکایی و بریتانیایی تا سال ۲۰۱۴ میلادی در هلمند مستقر بودند، جایی‌که بیشترین تلفات را متحمل شدند.

والی هلمند می‎گوید، تریاک و سنگ رخام ولایت هلمند دو منبع بزرگ عایداتی طالبان اند و از همین‌رو هلمند همچنان به‌عنوان محور اصلی جنگ طالبان باقی مانده‎است.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۲۵ هزار سرباز امریکایی و بریتانیایی تا سال ۲۰۱۴ میلادی در هلمند مستقر بودند، جایکه بیشترین تلفات را متحمل شدند.
بر اساس گزارش‌ها، حدود ۲۵ هزار سرباز امریکایی و بریتانیایی تا سال ۲۰۱۴ میلادی در هلمند مستقر بودند، جایکه بیشترین تلفات را متحمل شدند.

وی افزود:

"کشت کوکنار، سنگ رخام که معادن‌اش در جنوب هلمند است و همچنان صرفیه برق منابع عایداتی طالبان در این ولایت است اما بیشترین پول را این گروه از درک کوکنار بدست میاورند که از آن نه‌تنها علیه نیروهای افغان در هلمند می‎جنگند بلکه جنگ‌شان را در ولایات دیگر نیز تمویل می‎کنند."

  • اما طالبان از کوکنار چگونه سود می‎برند؟

جبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی نیروهای امنیتی و دفاعی در هلمند می‎گوید، عُشر، نیشترزنی و انتقال تریاک عواید عمده گروه طالبان را در این ولایت تشکیل می‎دهند.

قهرمان: حدود یک و نیم ماه پیش یک هیئت طالبان از پاکستان آمد و تمام زمین‎های را که کوکنار کشت شده جریب به جریب محاسبه کرد.
قهرمان: حدود یک و نیم ماه پیش یک هیئت طالبان از پاکستان آمد و تمام زمین‎های را که کوکنار کشت شده جریب به جریب محاسبه کرد.

قهرمان در باره جمع‌آوری عُشر از زمین‎های کشت کوکنار توسط طالبان می‎گوید:

"حدود یک و نیم ماه پیش یک هیئت طالبان از پاکستان آمد و تمام زمین‎های را که کوکنار کشت شده جریب به جریب محاسبه کرد و روی هر جریب زمین ۵۰۰۰ افغانی عُشر تعیین کرد. همچنان طالبان که برای نیشترزنی به هلمند میایند جداگانه پول می‎گیرند و حتی زمانی‎که تریاک به نقطه صفری که رباط نام دارد انتقال میابد از هر کیلو تریاک پول می‎گیرند این همه پول برای تمویل جنگ کافی است."

  • طالبان در این مورد چی می‎گویند؟

دو منبع نزدیک به شورای طالبان در شهر کویته که نخواستند نام‌هایشان گرفته شود، در صحبت با رادیو آزادی گفته‎اند که انتظار دارند عایداتی بیشتر را از درک محصولات کوکنار امسال بدست آورند.

هلمند
هلمند

یک عضو ارشد گروه طالبان که برای جمع‌آوری محصولات کشت کوکنار از کویته به هلمند رفته‎است به رادیو آزادی گفت، در جمع آن‎ها پاکستانی‎ها نیز بنام کارگر برای نیشترزنی به هلمند آمده‎اند.

ساکنان هلمند و برخی دیگر از نقاط نیز در این فصل به مزارع کوکنار رو می‎آورند و در آن‎جا به‌عنوان افراد روزمزد کار می‎کنند.

رادیو آزادی نیز با چند تن از کسانیکه برای جمع‌آوری محصولات کشت کوکنار به هلمند رفته‎اند صحبت کرده است.

دو تن از آن‎ها می‎گویند:

"عبدالوهاب استم از بازار گرشک، وظیفه مه نیشتر زدن است از روی مجبوریت‎های اقتصادی که دارم."

"محب‌الله استم از ولایت زابل به هلمند آمدیم در یک گروه ۲۴ نفری که همه برای جمع‌آوری محصولات کوکنار آمدیم، زمانی‎که در جریان روز هوا گرم می‎شود یعنی در ظهر دو بار نیش می‎زنیم که تا عصر دوام می‎کند و یکبار هم صبح وقت."

در میان این‎ها یک پسر خورد سال هم است که برای جمع‌آوری محصولات کشت کوکنار به هلمند آمده و می‎گوید:

"عزت‌الله استم از غزنی به هلمند آمدیم برای نیشتر زدن و این کار برایم آسان است از روی مجبوریت زیاد این کار را می‎کنم."

  • هلمند شامل کمپاین کشت کوکنار نیست

حکومت وحدت ملی که مبارزه با مواد مخدر را یکی از اولویت‎های کاریش اعلان کرده اما وزارت مبارزه با مواد مخدر که پالیسی‎های این حکومت در مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر را رهبری می‎کند، می‎گوید امسال هیچ نوع کمپاین برای جلوگیری از کشت کوکنار در هلمند راه اندازی نشده‎است.

هلمند
هلمند

ذبیح دایم مشاور مطبوعاتی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"پلان را که امسال وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان برای تخریب مزارع کوکنار ترتیب کرده‎است متأسفانه نتوانستیم در ولایت هلمند تطبیق کنیم زیرا شرایط جنگ بود و نیرو های افغان همواره در جنگ با مخالفین مسلح بودند."

آقای دایم همچنان افزود، در اوسط ماه سپتمبر سال جاری میلادی روشن خواهد شد که کشت کوکنار به تناسب سال پیش در افغانستان افزایش یافته‎است یا خیر زیرا سروی که حکومت برای جمع‌آوری ارقام در این مورد می‎کند تا آن زمان پایان خواهد یافت.

اما امار سال‎های پیش که از سوی این وزارت نشر شده، نشان می‎دهد که در ۲۰۱۴ میلادی ۲۲۴ هزار هکتار زمین، در ۲۰۱۵ میلادی ۱۸۳ هزار هکتار زمین و در سال ۲۰۱۶ میلادی دوصد و یک هزار هکتار زمین کوکنار در سراسر افغانستان کشت شد.

نیشتر زنی کوکنار
نیشتر زنی کوکنار

از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان در ۲۰۱۶ میلادی، در ۱۳ ولایت کشت کوکنار صفر اعلام شد.

مشاور مطبوعاتی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‎گوید، سالانه ده‎ها میلیارد دالر از کشت کوکنار به جیب مافیا می‎ریزد.

وی افزود:

"یک چالش عمده نه‌تنها برای هلمند بلکه در سرتاسر افغانستان است از یکسو مخالفین تمویل می‎شوند و از سوی دیگر افزایش معتادین در افغانستان. از کشت کوکنار مافیا منطقه و بیرون از منطقه نفع می‎برند که یک پول گزاف سالانه مبلغ ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دالر است."

بر اساس تخمین سازمان ملل، در سال ۲۰۱۶ میلادی بین ۴۸۰۰ تُن تا ۶۰۰۰ تُن تریاک در افغانستان تولید شده‎است.

گزارش: فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG