لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

جنگ اخیر در کندز بیش از دو ‌هزار خانواده را بی‌جا ساخته‌است


در اثر جنگ‌های اخیر در ولایت کندز بیش از دو ‌هزار خانواده از منازل و مناطق‌شان بی‌جا شده‎اند و هم‌اکنون در ساحاتِ مختلف این ولایت در فضای باز به سر می‌برند.

این بی‌جاشدگان حکومت را مورد انتقاد قرار داده می‌گویند که تا اکنون به آنان هیچ نوع کمک صورت نگرفته است.

شورای ولایتی کندز می‌گوید که در اثر جنگ‌های اخیر درین ولایت بیش دو ‌هزار خانواده به‌شمول ولسوالی‌ قلعۀ‌زال و از دیگر ساحاتِ کندز بی‌جا شده‎اند.

دوتنِ از باشنده‌گان ولسوالی قلعۀ‌زال در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفتند که تا اکنون اداره محلی کندز به مشکلات آنان رسیدگی نه‌کرده‎است.

بیجا شده های افغان
بیجا شده های افغان

آنان افزودند:

"شاه بی بی هستم، در اونجه جنگ است طالبان آمدند برای ما گفتند که از خانه بیرون شوید که جنگ است. ما از خانه‌ها خود بیرون شدیم حالا هیچ چیزی نداریم دولت ما را نادیده گرفتند و با اطفال خود در این آفتاب سوزان به‌سر می‌بریم."

"رشید آغا هستم، ما از اثر جنگ آواره شدیم درین خرابه به‌سر می‌بریم، نه نان داریم، نه آب داریم و نه هم سرپناه. احوال ما غریب‌ها را هیچ‌کس نمی‌گیرد، دربه‌در هستیم."

از سوی دیگر سید محمود دانش سخنگوی مقام ولایت کندز می‌گوید که سروی خانواد‌ه‌ها بی‌جا شده را ارگان‌های مربوطه آغاز کرده‎اند و به‌زودی به مشکلات آنان رسیدگی خواهد شد.

دانش: ریاست مهاجرین وظیفه گرفت که به مشکلات بی‌جا شدگان رسیدگی کند.
دانش: ریاست مهاجرین وظیفه گرفت که به مشکلات بی‌جا شدگان رسیدگی کند.

وی افزود:

"روز قبل جلسه حالت اضطرار که تحت معاون ولایت تدویر یافته بود روی میکانیزم رسیدگی برای وضعیت مهاجرین تبادل نظر صورت گرفت و هم‌چنان مؤسسات خارجی که در کندز هستند و ریاست مهاجرین وظیفه گرفت که به مشکلات بی‌جا شده‌گان رسیدگی کند."

آقای دانش علاوه کرد که هم‌اکنون به هدف باز نمودن شاهراه کندز-تخار عملیات نظامی جریان دارد و نیروهای دولتی در حالتِ پیش‌روی هستند.

وی بیان نمود که به‌زودی به هدف بازپس‌گیری ولسوالی قلعۀ‌زال نیز عملیات گستردۀ نظامی راه اندازی می‌شود.

باید یادآور شد که مدت ۵ روز می‌شود شاهراه کندز-تخار به‌روی ترافیک مسدود است، اما درحالِ حاضر مردم از راه فرعی ولسوالی‌های علی‌آباد-خان‌آباد کندز به ولایت‌های تخار، بدخشان و کندز رفت و آمد می‌کنند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG