لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

سپیدار: اظهارات کاتس مبنی بر ناکامی پاکستان در سرکوب تروریستان بجاست


حکومت افغانستان سخنان رئیس ادارۀ استخبارات امریکا را مبنی بر اینکه پاکستان در سرکوب کردن گروه‌های تروریستی ناکام مانده، بجا می‌داند.

حکومت افغانستان در حمایت از این موضع رئیس ادارۀ استخبارات امریکا می‌گوید که به اداره جدید امریکا پیشنهاد کرده‌است تا پاکستان را مجبور به قطع حمایت از تروریستان سازد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز شنبه به رادیو آزادی گفت، مقامات افغان در دیدار با مقام‌های امریکایی تأکید داشته اند تا لانه‌های تروریستان در خاک پاکستان از بین برده شود و دیگر امکانات مالی و نظامی برای شان فراهم نشود.

به گفته وی، اگر پاکستان در امر مبارزه با تروریزم وادار به همکاری نشود، ماموریت مشترک افغان‌ها و جامعه جهانی در زمینه مبارزه با تروریزم با دشواری به پیش خواهد رفت.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

آقای فیصل گفت:

"مشخصاً در مورد پاکستان به یک موضوع بیشتر اشاره شد که پاکستان حامی تروریزم است و تا زمانیکه این حمایت وجود داشته باشد طالب و تروریزم از بین نمی‌رود و ضرورت است بخاطر تکمیل کردن ماموریت ما با پاکستان کار شود و تشویق شود تا از حمایت تروریزم دست بردارد."

این در حالیست که دانیل کاتس رئیس ادارۀ استخبارات ملی امریکا روز پنجشنبه در کمیته استخبارات مجلس سنای کشورش گفته است که اسلام آباد در سرکوب شورشیان ناکام شده و این گروه‎ها در منطقه منافع امریکا را با خطر مواجه کرده و حملات‌شان را در افغانستان و هند ادامه می‎دهند.

دانیل کاتس رئیس ادارۀ استخبارات ملی امریکا
دانیل کاتس رئیس ادارۀ استخبارات ملی امریکا

وی همچنان گفته است، گروه‎های شورشی مستقر در پاکستان بگونه تهدید دوامدار به ایالات متحده امریکا و غرب اند اما به گفته وی منسجم نیستند و پلان‎ها علیه امریکا از سوی افراد وابسته به همین گروه‎ها راه اندازی می‎شوند.

پیش از این بر اساس برخی از گزارش‎ها، مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا نیز در جریان سفرش به پاکستان از آن کشور خواسته تا مبارزه در برابر گروه‎های شورشی را شدت ببخشد.

مقام‎های پاکستانی تاکنون در مورد اظهارات تازه رئیس اداره استخبارات امریکا چیزی نگفته‎اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که اداره جدید امریکا و ناتو روی مبارزه با تروریزم و افزایش نیروهای‌شان در افغانستان غور می‌کند

هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان نیز با اشاره به حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی پیشنهادات مشخص به ایالات متحده امریکا در قبال سیاست جدید‌ اش در برابر پاکستان دارد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه در این باره به رادیو آزادی گفت:

محمد آصف صدیقی معاون مشرانو جرگه افغانستان
محمد آصف صدیقی معاون مشرانو جرگه افغانستان

"وضع تعزیرات بالای پاکستان، قطع کمک‌های مالی با این‌کشور و هدف قرار دادن لانه‌های تروریستان در خاک این‌کشور از تقاضای عمده است زیرا در این صورت پاکستان خود به خود حاضر می‌شود تا از حمایت تروریستان دست بکشد."

آقای صدیقی می‌گوید، اگر در برابر پاکستان فوراً اقدام جدی از سوی جامعه جهانی صورت نگیرد، نا آرامی‌ها در منطقه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، بی‌توجهی و تأخیر در این زمینه سبب می‌شود تا دامنه این نا آرامی‌ها آهسته آهسته از منطقه به جهان گسترش یابد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG