لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

غورزنگ: امریکا اولویت‌های کابل را در پالیسی جدید‌‌اش در نظر می‌گیرد


قرار است در همین روز های نزدیک، امریکا استراتژی جدیداش برای افغانستان را اعلام کند، حکومت افغانستان می‌گوید، امریکا اطمینان داده‌است که اولویت‌های افغانستان را در این استراتژی مد نظر خواهد گرفت.

تواب غورزنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در گفت‌وگو و ملاقات‌های که با جانب امریکا صورت گرفته، اطمینان داده شده‌است که اولویت‌های افغانستان برای مبارزه با دهشت‌افگنی مد نظر گرفته خواهد شد.

تواب غورزنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورزنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

وی افزود:

"بدون شک نظریات و اولویت‌های که دولت افغانستان مطرح کرده برای ما اطمینان داده شده‌است که امریکا اولویت و نظریات دولت افغانستان را در پالیسی جدید مبارزه با دهشت‌افگنی، مد نظر خواهد گرفت."

به‌گفته آقای غورزنگ، تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی به‌خصوص بلند بردن قابلیت‌های قوای هوایی، تطبیق پلان چهار ساله مبارزه با دهشت‌افگنی و از بین بردن گروه‌های دهشت‌افگن به‌خصوص داعش، بخشی از اولویت‌های دولت افغانستان به حساب می‌آیند.

اخیراً جیمز متیس وزیر دفاع و مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا در سفر های که به افغانستان داشتند روی پالیسی واشنگتن در قبال مبارزه با دهشت‌افگنی با مقامات افغان بحث نمودند.

برخی روزنامه‌های امریکایی پیش از این گزارش داده‌اند که رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ به زودی تصمیم خواهد گرفت که در افغانستان چه اقدام صورت بگیرد.

روزنامه نیویارک پُست در شماره اخیر خود تحت همین عنوان مطلبی را به نشر رسانده‎است که در مورد استراتژی حکومت جدید امریکا در رابطه با افغانستان سخن می‎گوید.

در روزنامه آمده‌است که در کابینه امنیتی رئیس جمهور ترمپ بعد از چند هفته بحث در مورد طولانی‌ترین جنگ در تاریخ امریکا بالاخره هفته گذشته مقامات امریکایی در مورد نکات مهمی استراتژیک در رابطه به افغانستان به موافقه رسیدند.

درین بحث‎ها مقاماتی که طرفدار توسعه حضور نظامی امریکا در افغانستان می‎باشند برنده شدند.

نیویارک پُست می‎افزاید، هرچند هدف، صلح با طالبان می‎باشد، اما تا وقتی‌که آن‎ها به مذاکرات حاضر می‎شوند حملات بر آن‎ها افزایش خواهد یافت.

نشریه فوق از قول مقامات امریکایی که نام‌های شان افشا نشده و از محتوای این استراتژی با خبر اند می‎نویسد که گفته‎اند برای عملی کردن این استراتژی سالانه به ۲۳ میلیارد دالر نیاز می‎باشد.

اما رئیس مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، افغانستان بیشتر از کشور های همسایهاش آسیب می‌بیند.

همسایه‌های که به باور وی، گروه‌های مسلح مخالف دولت را حمایت می‌کنند.

فضل‌الهادی مسلمیار روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تمام کسانیکه سبب آزار و اذیت مردم افغانستان می‌شوند، امریکا باید در برابر شان اقدام عملی کند.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت:

"امریکا در همین وقت‌ها پالیسی در قبال افغانستان را تقریباً نهایی کرده و اگر خواست خدا بود اعلان می‌شود، این پالیسی که اعلان می‌شود به خیر مردم و حمایت مردم افغانستان اعلان شود، چیزی که امروز ما رنج می‌بریم و تکلیف که از همسایه‌ها به ما می‌رسد از دوستی امریکا است، باید امریکا نامردی نکند و در کنار مردم افغانستان باشد، به هر کسی که مردم افغانستان را آزار می‌دهد باید امریکا پهلوی مردم افغانستان ایستاد شود و در قبال آن‌های که به مردم ما آسیب می‌رساند، عملی اقدام کند."

مبارزه با هراس‌افگنی بخشی از عملکرد امریکا در حدود ۱۶ سال اخیر در افغانستان بوده‌است.

رئیس مشرانو جرگه به این باور است که باید حمایت دوامدار از مردم افغانستان در قبال گروه‌های دهشت‌افگن، بخشی از پالیسی جدید امریکا باشد.

بر اساس گزارش‌ها قرار است تا ۱۵ ماه می سال جاری میلادی استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان اعلام گردد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG