لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

وزارت صحت عامه: از ۶۷۴۰ واقعه ایدز در ۲۰۱۶، ۲۲۹۰ مورد ثبت شده‌است


وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید، از ۲۲۹۰ واقعه ویروس "اچ آی وی ایدز" که ثبت این وزارت شده‎اند، ۱۵۹ تن آنان جان‎های شان را از دست داده‎اند.

در این گزارش سال ۲۰۱۶ این وزارت گفته شده‎است که رقم افراد آغشته به این ویروس در مقایسه به سال گذشته میلادی افزایش یافته‎است.

وزارت صحت عامه می‌گوید از جمله ۶۷۴۰ مورد واقعه "اچ آی وی ایدز" در کشور صرف ۲۲۹۰ مورد آن ثبت گردیده و از تلاش‌ها برای کاهش این ویروس تا ۹۰ درصد سخن می‌زنند.

گزارشی که این وزارت در سال ۲۰۱۶ میلادی تهیه نموده‎است، نشان می‎دهد که از ۲۲۹۰ واقعه ثبت شده در این وزارت، ۲۵ درصد آن زنان و ۷۵ درصد دیگر را مردان تشکیل می‎دهد.

نقیب‌الله همدرد آمر برنامه کنترول ایدز در وزارت صحت عامه روز سه شنبه هنگام ارائه این گزارش گفت، این وزارت امسال برنامه‎های تازۀ را برای کاهش و نابودی این ویروس از افغانستان روی دست دارد.

او افزود:

"وزارت صحت عامه از طریق این برنامه فعالیت‎های راهبردی و دارای اولویت را که منتج به نتایج گردد، عملی می‎سازد، عمل کدرهای که برای کنترول این هیولای قرن روی دست گرفته شده‎است شامل وقایه، ازدیاد آگهی‌دهی، دادخواهی و فراهم‌سازی زمینه بیشتر درمان برای افرادی است که از این ویروس متضرر شده‎اند."

وزارت صحت عامه می‎گوید بسیاری از باشنده‌گان فکر می‎کنند که رابطه جنسی خارج از ازدواج از علت‎های آغشته شدن افراد به این ویروس است و از این رو افراد آغشته را به دید حقارت می‎نگرند.

۴،۴ درصد افراد با استفاده از مواد زرقی به این ویروس آغشته شده‎اند.
۴،۴ درصد افراد با استفاده از مواد زرقی به این ویروس آغشته شده‎اند.

در حالی‎که به‌گفته او فقر، جنگ‎های داخلی، میزان بلند بی‌کاری که سبب روی آوردن افراد به مواد مخدر شده‎است و زرقیات از طریق سرنج‎های غیر صحی از علت‎های مهم آغشته شدن و یا سرایت ایدز به افراد در افغانستان بوده‎است.

چنان که در گزارش این وزارت آمده‎است، ۴،۴ درصد افراد با استفاده از مواد زرقی به این ویروس آغشته شده‎اند.

با این همه، در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی وزارت صحت عامه و سازمان صحی جهان گزارشی را پخش کردند که نشان می‎داد، بیش از یک هزار و پنچ صد تن در افغانستان به این ویروس مبتلا شده‎اند.

در آن سال، این وزارت و سازمان صحی جهان گفتند که این ویروس را تا اندازه ممکن کاهش خواهند داد، اما گزارش ۲۰۱۶ میلادی و یک سال پس از آن نشان می‎دهد که ۷۹۰ تن دیگر به رقم افراد آغشته به ویروس "اچ آی وی ایدز" افزوده شده‎اند.

یکی از جوانان که به این ویروس آغشته شده‎است، از مردم می‎خواهد تا او را به دید حقارت نبینند.

جوان متبلا به ویروس اچ آی وی ایدز بد رفتاری و تبعیض در برابر افراد آغشته به این ویروس را دردآورد می‎خوانند.
جوان متبلا به ویروس اچ آی وی ایدز بد رفتاری و تبعیض در برابر افراد آغشته به این ویروس را دردآورد می‎خوانند.

وی افزود:

"فعلاً زندگی‌ام را به‌گونه نورمال به پیش می‎برم و نماینده فعال افرادی هستم که به این ویروس آغشته استند و منحیث یک کارمند در مرکز کنترول ایدز وظیفه دارم."

این جوان متبلا به ویروس "اچ آی وی ایدز" بدرفتاری و تبعیض در برابر افراد آغشته به این ویروس را دردآور می‎خوانند و به نمایندگی از دیگر افراد که از داشتن این ویروس رنج می‎برند، از رسانه‎ها می‎خواهد تا از چگونگی آغشته شدن و خطرهای این ویروس و مبارزه با آن، برای جامعه آگهی‌دهی کنند.

از سوی دیگر وزارت صحت عامه می‎گوید به تنهایی نمی‎تواند با این سونامی مرگبار مبارزه کند و نیاز است تا باشنده‌گان در قسمت کاهش این ویروس و نابودی کامل آن با این وزارت همکاری کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی​

XS
SM
MD
LG