لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

تیفا: برگزاری انتخابات در سال آینده نیز از بعد تخنیکی دشوار خواهد بود


بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا "تیفا" برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی را در سال جاری ناممکن می‌داند.

تیفا عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی، نبود اراده سیاسی، به گروگان گرفتن طرح‌های انتخاباتی از سوی حکومت، گسترش نا امنی، ادامه کار شورای ملی و نبود بودجه را از موانع عمده فراه راه برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در سال جاری می‌داند.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس این بنیاد روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که حکومت با انتخابات بازی می‌کند و جامعه جهانی هم نظاره‌گر این وضعیت بوده و به گفته وی بالای حکومت فشار وارد نمی‌کند.

ایوب‌زاده ابراز نگرانی کرد که ممکن با این وضعیت انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در سال جاری برگزار نگردد.

ایوب زاه: حکومت تعلل می‌کند.
ایوب زاه: حکومت تعلل می‌کند.

او علاوه کرد:

"با تأسف حکومت تعلل می‌کند در برگزاری انتخابات با این وضعیت ما می‌بینیم که برگزاری انتخابات در اولویت قرار ندارد در کل اراده سیاسی، تعهد زمانی و تعهد حقوقی وجود ندارد شما وقتی که با این وضعیت مطالعه می‌کنید امسال برگزاری انتخابات هیچ امکان ندارد از نقطه نظر تخنیکی و در سال آینده هم با این وضعیت خیلی دشوار خواهد بود."

این بنیاد با پخش اعلامیۀ از حکومت و نهادهای امنیتی خواست تا وضعیت سیاسی و امنیتی را سرو سامان داده و تنها با بیان این‌که اراده دارد اکتفا نکنند.

این بنیاد همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خواست تا استقلالیت خود را تثبیت کرده، برنامه زمانی را به شکل مرحله وار در هماهنگی با نهادهای مربوط برای برگزاری انتخابات اعلام نموده و مطابق آن عمل نماید.

مسئولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در حالی برگزاری انتخابات را در سال جاری ناممکن می‌دانند که حدود ده روز قبل کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داد که هرگاه بودجه تا آخر ماه روان از سوی حکومت مشخص نشود انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در سال جاری برگزار نخواهد شد.

عبدالبدیع صیاد عضو و سخنگوی این کمیسیون گفت که آنان خواستار تصویب طرح بودجه و طرح استفاده از تکنالوژی در انتخابات از سوی حکومت اند.

درین حال حکومت می‌گوید که تلاش‌ها برای انتخابات در بخش مالی و امنیتی از سوی حکومت منحیث همکار کمیسیون مستقل انتخابات ادامه داشته اما تعین زمان برگزاری انتخابات از صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات می‌باشد.

عبدالله: برگزاری انتخابات هم آرزوی ماست.
عبدالله: برگزاری انتخابات هم آرزوی ماست.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز پنجشنبه در نشست به مناسبت یادبود از محمد رسول محسنی رئیس اسبق شورای ولایتی بغلان در کابل اطمینان داد که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به گونۀ شفاف و به موقع برگزار می‌شود.

او افزود:

"این اطمینان را به شما می‌دهم که برای برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی و شورای ولسوالی هم آرزوی ماست، هم نیت و هم عزم و اراده ما از خداوند هم توفیق می‌خواهیم اما همه باید یک دست باشیم."

آقای عبدالله همچنان تاکید کرد که انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز بدون تاخیر و در وقت معین آن برگزار خواهد شد.

اما تیفا می‌گوید هرگاه حکومت انتخابات را به بازی گرفته و مردم را در روشنی قرار ندهد فاصله میان مردم و حکومت بیشتر شده و چالش‌ها افزایش خواهد یافت.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG