لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۲

کمیسیون انتخابات افغانستان برای تهیه بودجه به حکومت مهلت تعیین کرد


هر چند تخمین شده‌است که انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در سال جاری برگزار خواهد شد، اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، اگر تا پایان ماه جاری بودجه لازم دریافت نکند، انتخابات در این سال برگزاری نمی‌شود.

گلا جان عبدالبدیع صیاد عضو و سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه در نشست خبری در کابل گفت که طرح بودجه، استفاده از تکنالوژی و تشخیص حوزه‌های انتخاباتی به حکومت دو ماه قبل سپرده شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

گلا جان عبدالبدیع صیاد عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
گلا جان عبدالبدیع صیاد عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی افزود:

"اگر تا آخر همین ماه موضوع بودجه و مشکل مصارف انتخابات حل نشود فکر نمی‌کنم که ما در سال جاری انتخابات را برگزار کنیم چون انتخابات نیاز به مراحل مقدماتی دارد و هر مرحله با قانون ربط دارد که ما باید ۱۸۰ روز قبل تاریخ برگزاری انتخابات را اعلام کنیم بناءً اگر ما چنین وقت و ماه را از دست بدهیم فکر نمی‌کنم که در سال جاری انتخابات را برگزار کرده بتوانیم."

آقای صیاد گفت، هرچند کمیسیون مستقل انتخابات زمان برگزاری انتخابات را نمی‌تواند مشخص سازد اما افزود که این کمیسیون در این زمینه آمادگی و اقدامات لازم دارد.

بر اساس قانون اساسی، انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها باید در میزان سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شد اما به دلیل اصلاح نظام انتخاباتی راه اندازی نشد و تا هنوز نیز زمان دقیق برگزاری آن مشخص نشده‌است.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به‌گونه تخمینی، ۲۲۰ میلیون دالر بودجه نیاز است.

این کمیسیون می‌گوید که به تازگی حدود یک میلیون دالر را برای ارزیابی حوزه‌های انتخاباتی و استخدام کارمندان از سوی حکومت دریافت کرده‌است اما به نقل از این کمیسیون بودجه اصلی نیز باید فراهم شود.

در این حال دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید، حکومت برای بدست آوردن بودجه برای برگزاری انتخابات با کشورهای کمک کننده در ارتباط است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

"به شکل مسلسل حکومت با دونرها ۱۰ نشست داشته است هدف این همه نشست‌ها این بوده تا هر آن‌چه در رابطه با انتخابات مربوط حکومت می‌شود انجام دهیم."

با این همه برخی از نهاد‌های ناظر انتخابات انتقاد دارند که حکومت اراده و توان برگزاری انتخابات را ندارد و به‌گفته آنان این موضوع سبب تأخیر انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها نیز شده‌است.

اما حکومت همواره به اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف تأکید کرده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG