لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۱۳

غنی: با افتتاح سرک یکاولنگ-دره صوف، بامیان قلب متحرک افغانستان می‌شود


سرک یکاولنگ - دره صوف توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

امروز "پنجشنبه" با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، محمود بلیغ وزیر فواید عامه، سید سعادت منصور نادری وزیر شهر سازی و جنرال مراد‌ علی مراد معدون لوی درستیز اردوی افغانستان کار ساخت سرک یکاولنگ - دره صوف در ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان آغاز شد.

این سرک ولایت بامیان را از طریق ولایت سمنگان به شمال افغانستان وصل می‌کند و بخشی از دهلیز شمال به جنوب افغانستان است.

به گفته وزیر فواید عامه با ساخت این پروژه بامیان و مناطق مرکزی از زندان جغرافیایی نجات پیدا می‌کنند.

این سرک در مدت سه و نیم سال توسط شرکت دولتی چین ساخته خواهد شد.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه در مورد این سرک افزود کرد:

" پروژۀ که امروز آغاز می‌شود بخش دوم سرک دهلیز شمال به جنوب است که از ولسوالی دره صوف آغاز و تا ولسوالی یکاولنگ بطول ۱۷۸ کیلومتر امتداد می‌یابد. هزینه مجموعی این پروژه ۲۱۳.۸ میلیون دالر می‌باشد که ازین بودجه ۲۰۴.۹ میلیون دالر هزینه ساختمان این سرک، ۴.۴ میلیون دالر هزینه سروی و دیزاین و ۴.۵ میلیون دالر هزینه مراقبت و کنترل از پروژه می‌باشد. بودجه این پروژه از طرف بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌گردد. "

بامیانیان
بامیانیان

در برنامه افتتاح این سرک والی بامیان خواست‌های عمده مردم این ولایت را در دو بخش عمده سرک و برق خلاصه کرد و از رئیس جمهور خواست تا این نیازهای بنیادی مردم را مرفوع سازد.

آقای زهیر در این مورد گفت:

" مردم بامیان همین‌طور که کار این سرک آغاز شد، شروع شدن پروژه برق بامیان را از شما انتظار دارد. نکته سوم، ناامنی های که در مسیرهای ولایت بامیان وجود دارد توجه شما را در زمینه تامین امنیت این مسیرها خواهان هستیم و یک خواست عمده دیگر مردم بامیان احداث میدان هوایی شیبرتو است. "

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان درین برنامه که هزاران تن شرکت کرده بودند وعده داد که تا ۴۵ روز دیگر کارهای ابتدایی پروژه برق رسانی بامیان نیز تکمیل خواهد شد و به‌زودی مردم بامیان صاحب برق می‌شوند.

غنی: می‌خواهم آغاز به کار این پروژه بزرگ را به تمام مردم افغانستان تبریک بگویم.
غنی: می‌خواهم آغاز به کار این پروژه بزرگ را به تمام مردم افغانستان تبریک بگویم.

رئیس جمهور در مراسم افتتاح پروژه سرک افزود:

" من می‌خواهم آغاز به کار این پروژه بزرگ را به تمام مردم افغانستان تبریک بگویم. این پروژه به تمام مردم افغانستان تعلق دارد و باید عید شادی که در افتتاح پروژه بند سلما انجام شد برای آغاز به کار این پروژه هم شود. به‌دلیل این‌که نه‌تنها شریان‌های بامیان باز می‌شوند بلکه بامیان به قلب متحرک افغانستان تبدیل می‌شود و وقتی که قلب متحرک شد، وجود سالم می‌شود. هدف حکومت وحدت ملی مساوات هر افغان با هر افغان و رشد انکشاف متوازن تمام افغانستان است. که این هدف از تقاضای شهید وحدت ملی شهید مزاری بر خواسته‌است."

این درحالیست که ولایت بامیان یکی از ولایت‌های باستانی کشور است که اثرهای تاریخی زیادی درین ولایت وجود دارد و به‌همین دلیل رئیس جمهور وعده داد تا کارهای آینده دولت در مورد میراث فرهنگی به‌صورت عملی آغاز شوند.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG